عنوان پایاننامه
ساخت و اعتبار بخشی کیو ماتریس در تجزیه و تحلیل تشخیصی شناختی مجموعه آزمون خواندن و درک مفاهیم
- رشته تحصیلی
- آموزش زبان انگلیسی
- مقطع تحصیلی
- دکتری تخصصی PhD
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 2/2111
- تاریخ دفاع
- ۲۲ شهریور ۱۳۹۶
- دانشجو
- فاطمه رنجبران
- استاد راهنما
- سیدمحمد علوی
- چکیده
- یکی از موضوعات حائز اهمیت در تجزیه و تحلیل تشخیصی شناختی فقدان مطالعاتی در زمینه ایجاد آزمون های تشخیصی به منظور پیشبرد اهداف تشخیصی شناختی است. طی سالهای اخیر مطالعات در زمینه آزمون سازی و اعتبار بخشی به آزمون سمت و سویی دیگر پیدا کرده و محققین در تلاش هستند تا نتایج آزمون را به صورت کاربردی تر برای دانشجو و معلمان فراهم کنند. منظور از کاربردی کردن نتایج آزمون ارائه نتایج فراتر از نمره میانگین یا رتبه بندی کلی همانند آزمون های کلاسی یا کنکور سازمان سنجش در ایران و تافل و آیلتس در سطح بین المللی است تا دانشجو بتواند به وضعیت درسی خود بهبود بخشد. در این مطالعه یک آزمون خواندن و درک مفاهیم شامل بیست سوال بر اساس چهارچوب شناختی طراحی شده است. به همین منظور ابتدا یک لیست از مهارتهای لازم برای پاسخ دهی به هر سوال فراهم و سپس یک کیو ماتریس برای شناسایی رابطه بین هر سوال و مهارتهای مورد نیاز ساخته شده است. سپس هفت متخصص در زمینه آزمون سازی مهارتهای لازم برای پاسخ به این سوالات را مشخص کردند تا بر اساس نتایج بدست آمده کیو ماتریس تصحیح گردد. درنهایت این آزمون برای تشخیص نقاط قوت و ضعف ???? دانشجو در کلاسهای زبان عمومی دانشگاه تهران برگزار شد. برای تجزیه و تحلیل تشخیصی شناختی آزمون از مدل فیوژن استفاده شد. این روش در واقع یک مرحله فراتر از ارائه پاسخ های درست و غلط است و مشخص کردن تعداد مهارتهایی است که در هر سؤال آزمون به کار رفته است. نتایج این مطالعه می تواند برای معلمان در طراحی برنامه درسی و انتخاب منابع متناسب با نقاط قوت و ضعف دانشجوها مفید واقع شود. واژگان کلیدی: مهارت ها ؛ تجزیه تحلیل تشخیصی شناختی؛ مدل فیوژن؛ کیو ماتریس
- Abstract
- A critical issue in cognitive diagnostic assessment (CDA) lies in the dearth of research in developing diagnostic tests for cognitive diagnostic purposes. Most research thus far has been mainly carried out on large scale tests, e.g., TOEFL, MELAB, IELTS, etc. However, CDA of formative language assessment that aims to inform instruction and to embark on strengths and weaknesses of students to guide instruction has not been conducted in a foreign language learning context. This study explored how developing a reading comprehension test based on a cognitive framework could be used for diagnostic purposes. To achieve this, initially, a list of reading attributes was prepared based on the literature and then the attributes were used to construct 20 reading comprehension items. Second, a Q-matrix that specified the relationships between test items and target attributes was theoretically developed for these items. Third, the test battery was administered to six language testing experts who were asked to identify the attributes of each item of the test. Fourth, on the basis of the overall agreement of the experts’ judgments concerning the choices of attributes, the theoretical Q-Matrix was refined. Finally, the test battery was administered to 1986 students of a General English Language Course at the University of Tehran, Iran. To examine the CDA of the test, the Fusion Model, a type of cognitive diagnostic model (CDM), was used for refining the Q-Matrix and diagnosing the participants' strengths and weaknesses. Results suggest that nine major reading attributes are involved in these reading comprehension test items. Such information could be helpful for teachers and practitioners to prepare instructional materials that target specific weaknesses and inform them of the more problematic areas that need to be emphasized in class in order to plan for better instruction. Keywords: Attributes; Cognitive Diagnostic Assessment; Fusion model; Q-Matrix; Verbal Protocols