عنوان پایاننامه
تحلیل نفوذ پیام های تبلیغات سیاسی رادیویی بر رفتار انتخاباتی رای دهندگان در نیجریه
- رشته تحصیلی
- مطالعات زنان
- مقطع تحصیلی
- دکتری تخصصی PhD
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81860;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: 5334 رس;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81860;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: 5334 رس
- تاریخ دفاع
- ۲۸ شهریور ۱۳۹۶
- دانشجو
- علی صالح ماچیکا
- استاد راهنما
- حمید عبداللهیان
- چکیده
- تحلیل نفوز پیامهای تبلیغاتی سیاسی رادیویی بر رفتار انتخاباتی رأی دهندگان در نیجریه مقدمه روند برگزاری انتخابات 2015 نیجریه جهش بالایی در استفاده از رادیو به عنوان ابزار انتشار دهنده پیامهای تبلیغات سیاسی را شاهد بود؛ آنگونه که پیش از آن گسترش ایستگاههای رادیویی در کل کشور را شاهد هستیم. ایستگاههای رادیویی که عمدتا ایستگاههای محلی بودند و به عنوان ایستگاههای "اف ام" نیز شناخته میشوند، برای نشر پیامهای تبلیغات سیاسی بوسیله دولت، احزاب سیاسی و نامزدهای انتخاباتبکار گرفته شدند. این پژوهش در پیشناخت رابطه پیامهای تبلیغاتی سیاسی رادیو و رفتار رای دهندگان در منطقه کانو در نیجریه، با تاکید بر انتخابات 2015 است. این تحقیق تلاش دارد تا گسترهای که واجدان شرایط رای دهی در کانو - نیجریه در معرض پیامهای تبلیغاتی سیاسی رادیو قرار گرفتهاند و همچنین گسترهای که در آن چنین پیام هایی بر تصمیم گیری رای دهندگان تاثیر گذاشتهاند را نشان دهد. در کنار آن، این مطالعه ادعا میکند که ساکنین کانو از منظر دینی و قومیتی به رهبرانشان وابسته هستند. بر این مبنا، این پژوهش رابطه میان پیامهای تبلیغات سیاسی رادیو، مداخله رهبران فکری بر رفتار رای دهندگان جهت شرکت در انتخابات و نسبت آنها با نتیجه انتخابات را مطالعه میکند. در ایالت کانو که جامعه هدف در این پژوهش است تعداد زیادی شبکههای رادیویی محلی توسط دولت و یا بخش خصوصی ایجاد شده است. دولت در تمامی سطوح تلاش دارد تا فضای سیاسی را با بهره از رادیو به عنوان ابزار نشر پیامها در خلال انتخابات و پس از آن بدست گیرد. این هدف تاسیس شمار زیاد ایستگاههای رادیویی در مقایسه با دیگر گونههای رسانه را در کانو و نیجریه به خود اختصاص داد. مساله نشر پیامهای تبلیغاتی سیاسی گسترده فارغ از اینکه توسط احزاب، نامزدها و دیگر نهادهای سیاسی در رادیوهای محلی انجام میشود به ایجاد و حفظ آگاهی یک حزب و یا کاندیدایش در انتخابات نیز کمک میکند. علاوه براین بالا رفتن روند این آگاهی، خود زمینه ساز توسعههای سیاسی بعدی است.
- Abstract
- ABSTRACT This research work will examine the influence of radio political campaign messages on the electorates’ voting behavior in Kano – Nigeria, with a focus on the 2015 general elections. It seeks to ascertain the extent that the electorates in Kano – Nigeria were exposed to radio political campaign messages, as well as the extent to which such messages influenced their voting decisions. Equally, the study claims that Kano people are religiously and ethnically attached to their leaders. Accordingly, the study seeks to determine whether or not there is relationship between radio political campaign messages; interference of the opinion leaders on the voters’ behavior leading to turn out into participating during the elections; and the outcome of the elections result. To achieve this, the research work offers the survey method with the questionnaire as research instrument. Through multi-stage sampling, 435 respondents were selected in the nine (9) local government areas, three (3) each from the three senatorial districts in Kano and administered the questionnaire. We launched this research on the combined premises of agenda-setting and multi-step flow of communication theories. The findings indicate, among other things, that the majority (90.0%) of electorates in Kano were exposed to political campaign messages on radio. Explaining further, respondents (58.3%) said they listen to political party related campaigns and were influenced by them while casting their ballot. The findings further revealed that respondents (65.5%) were influenced by opinion leaders in their choice of political parties or candidates during elections as they perceived their advice/instruction as credible. In light of the findings, it was concluded that political campaign messages aired by local radio stations were an essential factor in the political decisions of the electorates in Kano. Similarly, it was recommended that producers of political campaign messages should make optimu