عنوان پایان‌نامه

آوانگاری دستگاه چهارگاه ردیف...



    دانشجو در تاریخ ۲۸ شهریور ۱۳۸۸ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "آوانگاری دستگاه چهارگاه ردیف..." را دفاع نموده است.


    مقطع تحصیلی
    کارشناسی
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 8175
    تاریخ دفاع
    ۲۸ شهریور ۱۳۸۸

    طی قرون گذشته آموزش موسیقی ایرانی و انتقال آن به نسل‌های بعد، فقط به صورت شفاهی و سینه به سینه بوده است. بعد از آشنا شدن تعدادی از موسیقیدانان دوره‌ی قاجار به موسیقی غربی و نت نویسی آن، رفته رفته ردیف‌ها و دیگر آثار موسیقی ایرانی مکتوب افزایش یافت، و تا امروز هم آوانگاری و نوشتن آثار قدیمی موسیقی با خط نت ادامه داشته است. خط نت در جلوگیری از بروز تغییرات و فراموش شدن ردیف موسیقی ایرانی بر اثر گذشت زمان نقش موثر داشته و بعنوان ابزار آموزش، به روند فراگیری موسیقی نیز سرعت بخشیده است. البته همانطور که اساتید موسیقی ایرانی در گذشته و حال اعتقاد داشته و دارند خط نت نمی تواند تمامی حالات موسیقی ایرانی را بیان کند و فراگیری این حالات فقط از راه شنیدن میسر می‌شود. این پایان‌نامه شامل دو فصل می‌باشد. در فصل اول دستگاه چهارگاه ردیفی که استاد حسن کسایی در سال 1352 روایت کرده‌اند آوانگاری شده است، و در فصل دوم اسامی و ویژگی‌های سبک خوانندگانی آورده شده که در منابع تاریخی از آنها تحت عنوان خواننده‌ی مکتب اصفهان نام می‌برند.