عنوان پایاننامه
موزه نگار گری
- رشته تحصیلی
- مهندسی معماری
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 8000
- تاریخ دفاع
- ۲۲ شهریور ۱۳۸۸
- دانشجو
- سیده پردیس میرمالک
- استاد راهنما
- سیدغلامرضا اسلامی
- چکیده
- نگارگری یا مینیاتور یکی از اصیل ترین هنر های ایرانی است که از دیرباز در ایران زمین رایج بوده است. . شامل آثاری از دورههای مختلف تاریخ ایران است که بیشتر به صورت مصورسازی کتب ادبی (ورقه و گلشاه، کلیله و دمنه، سمک عیار، و ...)، علمی و فنی (التریاق، الادویه المفرده، الاغانی، و...)، تاریخی (جامع التواریخ، و...)، و همچنین، برخی کتب مذهبی، همچون، خاوران نامه میباشد. در طول دوره های مختلف تاریخی هنرمندان ایرانی به طراحی و خلق آثار هنری در زمینه نگار گری اقدام کرده اند و سبک های بسیار متنوعی را در این زمینه به وجود آورده اند. این هنر در ادوار مختلف کشورمان با روش هایی با تنوع بسیار به کار گرفته شده و ذوق هنرمند ایرانی را به منصه بروز رسانده است. آثاری که در طول زمان به دست هنرمندان ایرانی به وجود آمده نمایانگر هنر، فرهنگ و تاریخ کشورمان است. آثار نگارگری در تمامی ابعاد زندگی انسان ایرانی به چشم می خورد. از بیان داستان های کهن ایرانی گرفته تا نمایش اتفاقات در بار پادشاهان. از به تصویر کشیدن داستان لیلی و مجنون تا حکایت های کلیله و دمنه. آثار هنری هر کشوری بیانگر سیر تحول تاریخی و فرهنگی آن تمدن و مردمان آن می باشد. این که آن مردم چه داستان هایی را روایت می کنند، چه اشعاری را می خوانند، دنیا را به چه رنگ می بینند و ابعاد هستی را به چه شکل دریافته و توصیف می کنند. آیا مانند مردمان مغرب زمین دنیا را واقعیت محض دیده و همه چیز آن را به همان شکل که می بینند به تصویر می کشند و ارزش هر اثر هنری به شبیه تر بودن آن به اصلش دارد. یا مانند مردمان خاور دور دنیا را تصویر عالمی در آب می بینند و همه چیز انتزاع محض است برایشان. همه ابعاد تخیل محض و همه اشیا انعکاسی از عالمی دیگر. فرهنگ ، تمدن و تاریخ ما مهم ترین عرصه ای است که ما را به دنیا معرفی میکند. چگونه می توان آن ها را حفظ کرد؟ چگونه می توان فرهنگی خالی از غرب زدگی داشت؟ چگونه می توان مطمئن بود که شاهنامه را نوادگان ما نیز می شناسند؟ پاسخ این سوال یک فضاست. فضاست که می تواند در یک لحظه یک داستان را روایت کند بی آن که معطل به خواندن تمامی صفحات کتاب آن داستان شویم. می تواند آثاری را به نمایش گذارد که با دیدن آن ها تمدن ما دوره می شود. می تواند جدا از هر مثال بصری، یک حس ، را منتقل کند.
- Abstract
- Negargary or Miniature is one of the most original arts of Iran that has been current in this country from the past time. Including different pieces of art that are usually in form of illustrating literature books (Varaghe and Golshah, Kelile and Demne, Samak Ayyar, …) ,Science (Ataryagh, Aladvie Almofrade, Alaghani,…) , Historic ( Jame attavarikh,…) , and also some religious books such as Khavaran name. During time, Iranian artist have made many pieces of art in negargary and have created different styles in this field. Many artists have been working on negargary in extended variations and also have employed their creativity to make a masterpiece. The art that has been made by Iranian artist shows our art, history and culture. The art of negargary is shown in all aspects of Iranian life, from old stories to events in kings, palaces, from illustrating Leily and Manjoon to Kelile and Demne. Art in each country shows the path of change in their people and culture. Shows the stories people tell, poems they sing, color they see the world. It shows how they comprehend the aspects of life. Do they see the world just as a mere reality like people of west, and paint the world just like as they see? Or do they see the world like a reflection in the water like people of east do and see everything as an imagination? Our culture, civilization and history are the most important fields that represent us to the world. How can we protect them? How can we have a culture without effects from east or west? How can we be sure that our next generation will know Shahname? The answer is a space. It is the space that can tell us a story without losing time reading all pages of the book. It can show us our civilization. It can transfer a feeling without any visual illustration. This point shows the importance of a place that can protect iranian negargary from being shown in traceless museums. It can take back the values of our art. Therefore designing a place in order to