عنوان پایاننامه
بررسی پاره ای از ....
- رشته تحصیلی
- نوازندگی موسیقی ایرانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 7958
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۳۸۸
- دانشجو
- سعید کردمافی
- استاد راهنما
- هومان اسعدی
- چکیده
- محدودیت حوزه خلاقیت در موسیقی ایران و پی آمد آن، رکود موسیقایی، از مباحث رایج گفتمان موسیقی ایرانی طی یک دهه اخیر به شمار می رود. یکی از راهکارهای برون رفت از این رکود، بررسی تئوریک و آنالیتیک ساختارهای موسیقی ایران (مد، ساختار ریتمیک- متریک، ساختار فواصل و ...) و گسترش ابزار و امکانات این موسیقی با اقتباس از ویژگی های درونی آن است، چرا که اولین و منطقی ترین قدم برای گسترش دایره عمل در یک سیستم موسیقایی به فعلیت رساندن امکانات بالقوه موجود در آن است. یکی از زمینه های گسترش دامنه خلق و عمل موسیقایی تلاش در جهت ایجاد تعدد و تنوع سلول های مدال است که منجر به افزایش امکانات عملی، در یک سیستم موسیقایی می شود. این رساله در همین راستا به بررسی امکانات بالقوه ترکیبی در سلول های مدال (جموع ناقصه) می پردازد؛ و ضمن بررسی نظریات ارائه شده پیرامون این ترکیبات (در دوره معاصر) برخی تحلیل های مندرج در رسالات قدیم موسیقی ایران را- که می توانند در موضوع مذکور به کار آیند- تشریح می کند، سپس با اتکا بر نظام ترکیب جموع در رپرتوار موسیقی دستگاهی ایران و با در نظر گرفتن قواعد همنشینی فواصل در این موسیقی به ارائه راهکارهایی در جهت ایجاد فضاهای صوتی- موسیقایی (مدال) جدید و متنوع، در موسیقی دستگاهی ایران می پردازد. این رساله در پایان، تمامی سلول های اکتاوی حاصل از ترکیب تری کورد ها، تتراکوردها و پنتاکوردها را معرفی می کند. نمونه های اجرایی برخی از ترکیبات مذکور در یک لوح فشرده به پایان نامه ضمیمه شده است.