عنوان پایاننامه
بررسی فیگورهای ملودیک در ردیف میزا عبداله
- رشته تحصیلی
- نوازندگی موسیقی ایرانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 7880;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 42057
- تاریخ دفاع
- ۲۴ شهریور ۱۳۸۸
- دانشجو
- علی جریته
- چکیده
- هدف از این پژوهش شناخت ملودی و درک چگونگی پردازش آن در موسیقی ردیف دستگاهی ایران است. به این منظور ردیف میرزا عبدالله به روایت نورعلی برومند را همچون یک متن صوتی مورد بررسی قرار داده و ساختار ملودیک آن را از منظر فیگور شناسی کاویده ایم. نتیجه آن که حجم عظیمی از ساختار ملودیک گوشه های ردیف مذکور را در تصرف تعداد محدودی (حدود 60) فیگور ملودیک عام که به صورت مکرر در مد های مختلف (با واریانت های گوناگون) به کار رفته اند، یافتیم. این فیگور های ملودیک (نقش مایه یا انگاره) در 5 گروه: اوزان شعری، ریتمیک – متریک، ملودیک با متر آزاد، تحریر با متر آزاد و فرود طبقه بندی و کدگذاری ودر انتهای هر گروه از نقش مایه های عام، برخی از نقش مایه های خاص از همان نوع نیز معرفی شده اند. در انتها فیگورهای ملودیک عام به کار رفته در هر یک از گوشه های ردیف میرزا عبدالله معرفی می شوند.