ارائه الگوی اسلامی ایرانی اجرای خط مشی های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران (مطالعات موردی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)
- رشته تحصیلی
- مدیریت دولتی - تصمیم گیری وخط مشی گذاری عمومی
- مقطع تحصیلی
- دکتری تخصصی PhD
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 0001890;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 65850
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۳۹۳
- دانشجو
- حمید حاجی ملامیرزائی
- استاد راهنما
- حسین خنیفر
- چکیده
- اجرا، علمی است که به شناخت عوامل موفقیت ها و شکست ها، مطالعه ابزارها ، بررسی نتایج و پیامدها و موانع می پردازد و بوسیله آن می توان مشکلات و مسائل را برطرف نمود. در اجرا راهکارهای پیاده سازی خط مشی ها بررسی می شود. یکی از سئوالاتی که همیشه در اذهان وجود دارد این است که چرا با وجود تدوین خط مشی های متعدد در حوزه فرهنگ ، باز هم ناظر آسیب های فرهنگی در کشور هستیم. و مشکلات فرهنگی در کشور مشاهده می گردد. از طرف دیگر هزینه های سنگین در این حوزه ، خروجی ها و انتظارات مورد نظر را نداشته و اهداف و راهبردها ، به خوبی تحقق پیدا نمی کند. در جواب این مطلب باید بیان کرد که عده ای از این مشکلات ناظر بر نحوه و فرآیند خط مشی گذاری فرهنگی در کشور می باشد بطوریکه خط مشی ها یا واقعا ناظر بر مسائل واقعی نیستند یا قابل اجرا نمی باشند. اما با فرض اینکه همه این موارد صحیح و اصولی انجام پذیرد در خواهیم یافت که اجرا از جمله موضوعاتی پیچیده است که مولفه و ابعاد مختلفی را تحت پوشش دارد به حدی که بعضی از دانشمندان علم مدیریت دولتی بر این باورند که در فرآیند خط مشی گذاری تدوین خط مشی یعنی همان اجرا و اجرا یعنی همان خط مشی گذاری، بنابراین اجرا پژوهی علمی است که بوسیله آن یک دولت موفق و یک دولت ناموفق ارزیابی می گردد. در این پژوهش به دنبال ارائه الگوی اسلامی ایرانی اجرای خط مشی های فرهنگی برای کشور هستیم و با تحقیق دقیق پیرامون فرهنگ و خط مشی گذاری به شناسایی موضوع پرداخته و با استفاده از یکی از روش تحقیق کیفی با عنوان گراندد تئوری یا تحقیق کیفی داده بنیاد ، مصاحبه از 20 خبره (که از مقامات ارشد فرهنگی در خصوص اجرا و تدوین خط مشی می باشند و رشته تحصیلی آنها مرتبط با حوزه مدیریت اسلامی ، مدیریت فرهنگی، مدیریت دولتی، علوم قرآن و حدیث، روانشناسی و حوزوی است) انجام شد که در کد گذاری باز، حدود 200 گزاره مرتبط با اجرا استخراج گردید و در مرحله کد گذاری محوری با دسته بندی به 49 مقوله تقسیم شد و مدل نهایی طراحی گردید. در کد گذاری انتخابی نیز به شرح مدل پرداخته شده است. ? این پژوهش در بردارنده پنج فصل می باشد که عبارتند از: فصل اول کلیات تحقیق شامل: بیان موضوع، اهداف اصلی و فرعی ، سوالات اصلی و فرعی تحقیق، تعاریف مفهومی و روش تحقیق است. فصل دوم ادبیات تحقیق شامل: ادبیات خط مشی گذاری ، اجرا در متون علمی روز دنیا، موانع و ابزارهای اجرای خط مشی ، فرهنگ ، خط مشی گذاری فرهنگی، مجریان فرهنگی ، اجرا از دیدگاه قرآن ، شناسایی و آسیب شناسی دستگاه های فرهنگی کشور می باشد. فصل سوم روش تحقیق شامل : تعریف تحقیق کیفی ، فرآیند روش تحقیق کیفی و نحوه گردآوری اطلاعات ، طراحی مدل با استفاده از تحقیق داده بنیاد و اعتبار بخشی مدل می باشد فصل چهارم تجزیه و تحلیل داده های پژوهش شامل : گردآوری اطلاعات و مصاحبه خبرگان پژوهش ، اجرای روش تحقیق گراندد تئوری از طریق کد گذاری باز، کد گذاری محوری ، کد گذاری انتخابی و در طراحی پرسشنامه و اعتبار بخشی مدل می باشد. فصل پنجم یافته دستاوردها و نتایج پژوهش شامل : پاسخ به سوالات اصلی و فرعی تحقیق، بیان اهداف و تطبیق مدل ، بررسی یافته ها و دستاوردها و نتایج ، پیشنهادات تحقیق می باشد.
- Abstract
- policy making is the life cycle includes three important parts. first policy formation, second policy implementation, third policy evaluation. in the policy formation basically the real problem will be recognized and after identifying the public problem the policy will be generated and going to implement. at the second part the policy going to implement. and in the third part the process of public policy implementation will be evaluated. as this thesis focus on public policy implementation we need to describe more on that. in the implementation section we will study on the methodology of implementing public policy . this study normally called as Implementation research. implementation research is a way by which implementation success and failure factors are identified, to improve the latter and remove the later and therefore implement future policies more successfully. In our country, Implementation research has been considered less than necessary and therefore we can see spoil of physical and spiritual resources, decreased motivation of implementers and disachievement of goals. as the domain of this research is cultural policy of Iran so the qualitative methodology is selected and used. one of the important qualitative method is the grounded theory. through the grounded theory process after selecting the knowledgably person and find out the experts of research and interview with them. normally in the grounded theory we have three parts of coding which includes: 1- initial coding 2-focused coding, category development 3-axial/thematic coding after this 3 steps our theory is emerged from saturated categories and themes. the cultural policy implementation model which proposed in this report consist of three dimension : environment values, policy research and stakeholders network Key words: Public Policy-making, Cultural Policy-making, Implementation of Cultural Policies, Cultural Policies Implementation Barriers, Cultural Policies Implementation Facilitators, Implementation Actors.