فهم فرآیند بهروزی ذهنی کارکنان در سازمانهای دولتی
- رشته تحصیلی
- مدیریت - مدیریت رفتارسازمانی
- مقطع تحصیلی
- دکتری تخصصی PhD
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 001859;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 64865
- تاریخ دفاع
- ۲۵ شهریور ۱۳۹۳
- دانشجو
- فاطمه طاهری
- استاد راهنما
- حسن زارعی متین
- چکیده
- این پژوهش به کاوش فرایند بهروزی ذهنی کارکنان سازمان¬های دولتی می¬پردازد. در راستای نیل به این فرایند، هدف غایی از انجام این پژوهش، که مبتنی بر راهبرد روشهای آمیخته¬ی اکتشافی انجام شده است، کشف و آزمون نظریه¬ای داده¬بنیاد درباره¬ی متغیر مزبور است. به این منظور، نخست به اتکای تحلیل مصاحبه¬های عمیق انجام شده با 26 نفر از کارکنان سازمان¬های دولتی استان قم، فرآیند متغیر مورد مطالعه احصا و سپس یافته¬ها به صورت مجموعه¬ای از فرضیات تدوین و در قالب مدلی فرایندی ترسیم گردید. در مرحله¬ی دوم، فرضیه¬ها در سطح 127 نفر از کارکنان سازمان¬های دولتی به صورت کمی آزمون شدند. پرسشنامه¬ی پژوهشگر ساخته¬ای که 131 گویه¬ی آن از دل داده¬های کیفی و نیز مرور ادبیات پژوهش از مرحله نخست تدوین شده بود، از نزد اعضای نمونه گردآوری شد. پس از اطمینان از پایایی و روایی سازه¬ی سنجه،کفایت تعداد نمونه¬ی پژوهش، معناداری مدل¬های اندازه¬گیری و روایی همگرا در آنها، محاسبه¬ی برآیند شاخص¬های برازش داده¬ها به مدل¬های معادلات ساختاری و معناداری ضرایب رگرسیونی آنها به تایید فرضیات در سطح اطمینان 99 درصد انجامید؛ در نتیجه روشن شد شرایط علی در بروز رضایت از زندگی و احساسات مثبت تاثیر مثبت معنادار دارند. وجود رضایت از زندگی و احساسات مثبت به عنوان پدیده محوری بهروزی ذهنی در کنار شرایط زمینه¬ای و مداخله¬گر، منجر به بکارگیری یکسری راهبردها در سطح فردی و سازمانی می¬گردد. پیامدهای حاصل از این مجموعه شرایط نیز عبارتند از بهبود نگرش و رفتار کارکنان در سطح فردی و بهبود کارایی و اثربخشی و افزایش رضایت ارباب رجوع در سطح سازمانی. واژگان کلیدی:بهروزی ذهنی، رضایت از زندگی، احساسات مثبت، روشهای آمیخته اکتشافی، نظریه داده بنیاد.
- Abstract
- چکیده انگلیسی ندارد