طراحی مدل عوامل موثر بر مسئولیت اجتماعی در شرکت ملی نفت ایران
- رشته تحصیلی
- مدیریت دولتی - تصمیم گیری وخط مشی گذاری عمومی
- مقطع تحصیلی
- دکتری تخصصی PhD
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72362;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72362;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: M778;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: M778
- تاریخ دفاع
- ۱۳ بهمن ۱۳۹۴
- دانشجو
- علی فیاضی آزاد
- استاد راهنما
- محمدحسین رحمتی
- چکیده
- شرایط امروز جهان و فضاهای جدید کسب و کار ایجاب می کند تا رهبران و مدیران سازمان ها و شرکت های بزرگ که در بازارهای جهانی یا بازارهای درحال جهانی شدن فعال و مؤثر هستند، نوعی تعادل میان بخشهای اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی کسب وکارشان ایجاد کنند و به این ترتیب، مسئولیت اجتماعی خود را جدی بگیرند. این تحقیق بدنبال طراحی و اعتبار سنجی مدل مناسبی برای طراحی مدل عوامل موثر بر مسئولیت اجتماعی در شرکت ملی نفت ایران می باشد. همچنین با محاسبات آماری، میزان اثر گذاری هر یک از عوامل موثر بر هر یک از ابعاد مسئولیت اجتماعی نیز استخراج گردید. برای رسیدن به این هدف از روش تحقیق ترکیبی استفاده شده است. اصلی ترین ابزار گردآوری داده ها در این تحقیق مصاحبه نیمه ساختار یافته و پرسشنامه محقق ساخته است. در این پژوهش به منظور طراحی مدل عوامل موثر بر مسئولیت اجتماعی شرکت ملی نفت ایران، ابتدا ابعاد مفهوم مسئولیت اجتماعی و عوامل مؤثر بر آن در شرکت ملی نفت ایران از طریق مصاحبه، مرور اسناد و مدارک، مطالعات کتابخانهای با بهره گیری از فیش برداری و روش تحلیل مضمون، استخراج گردید. سپس طی دو مرحله اجرای روش دلفی و با استفاده از نظرات 29 نفر از خبرگان آشنا به موضوع تحقیق، مهمترین ابعاد مسئولیت اجتماعی و عوامل مؤثر بر آن در شرکت ملی نفت ایران شناسایی گردید. جهت اعتبار سنجی مدل مفهومی، جامعه آماری شامل کارشناسان ارشد و مدیران شاغل در شرکت ملی نفت ایران درنظر گرفته شد که پس از تعیین حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان، با روش نمونه گیری تصادفی (گلوله برفی)، پرسشنامه ای برای 385 نفر از ایشان ارسال گردید. پایایی پرسشنامه با استفاده از روش های محاسبه آلفای کرونباخ و ضریب پایایی مرکب(CR) تایید شد و روایی آن نیز با استفاده از روایی محتوا و تشخیصی(AVE) مورد تائید قرار گرفت. سپس به منظور آزمون فرضیات و تجزیه و تحلیل داده ها از مدل سازی معادلات ساختاری(نرم افزار Amos) استفاده شد. بطور خلاصه، روش های اصلی آماری مورد استفاده در این تحقیق عبارتند از مدل یابی معادلات ساختاری، تحلیل مسیر و تحلیل عاملی تائیدی. بر اساس یافته های تحقیق، مدل عوامل موثر بر مسئولیت اجتماعی شرکت نفت شامل 11 متغیر، در 3 بخش عوامل بستر ساز(شامل نظام آموزشی، نظام رقابتی ، نظام کنترلی و زیر ساخت ارتباطی) و عوامل میانجی (شامل نظام دانش و اطلاعات و شفافیت عمومی) و عوامل پیامدی/ابعاد مسئولیت اجتماعی ( شامل پاسخگویی، اخلاق مداری، قانون مداری، محیط زیست محوری و حفظ منافع ذی نفعان) طراحی گردید. همچنین میزان تاثیر گذاری کلیه شاخص ها مربوط به هر یک از اجزا مدل و نیز هر یک از عوامل بر هر یک ابعاد مسئولیت اجتماعی تبیین گردید. از اینرو می بایست تمهیداتی اندیشیده شود تا با تمرکز بر هر یک از عوامل و میزان تاثیر گذاری آنها، سطح مسئولیت اجتماعی در شرکت ملی نفت ایران ارتقا یابد. در هر صورت مسلم است که می بایست با اقداماتی از جمله سرمایه گذاری بیشتر در این حوزه، افزایش روش های کنترلی و نظارتی، ارتقا بستر های آموزشی، تعاملات بیشتر با سازمان های فعال در این حوزه و نیز مدیریت دانش در این حوزه، نسبت به ارتقا سطح مسئولیت اجتماعی در شرکت ملی نفت اقدام نمود. واژگان کلیدی مسئولیت اجتماعی سازمان، پاسخگویی، اخلاق مداری، محیط زیست محوری، قانون مداری، شفافیت عمومی، حفظ منافع ذی نفعان
- Abstract
- According to the goal of this research, designing a model of influencing factors on social responsibility of National Iranian Oil Company, first of all, the dimensions and the influencing factors on social responsibility of NIOC is determined by studying the documents and literature study, survey by questionnaire and interview of 29 people in elite group. Meanwhile, Delphi method is used in two stages to obtain the most important dimensions and influencing factors. Based on the conceptual model and for collecting the data, the questionnaire which is prepared by the researcher was sent for 385 of managers and senior experts of NIOC with high reliability and validity. In this stage the Snowballing sampling was used. The data analysis process is done by theme method and structural equation modeling (Amos software). According to the results of the analyzing the questionnaires’ data, it has been specified that the beliefs and awareness of managers, training employees, environmental protection, competition, employees’ knowledge, community relations and control are the factors which are influence on the social responsibility which is consist of transparency, accountability, code of ethics, considering the stakeholders benefits, rules and laws in this regard) Hopefully, the result of this research will be helpful to all stakeholders on oil industry. Keywords: Corporate Social Responsibility, Influencing factors on CSR, National Iranian Oil Company