عنوان پایان‌نامه

طراحی و اعتبار سنجی مدل خط مشی گذاری شبکه ای در حوزه گردشگری جهت تحقق اهداف سند چشم انداز



    دانشجو در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۹۴ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "طراحی و اعتبار سنجی مدل خط مشی گذاری شبکه ای در حوزه گردشگری جهت تحقق اهداف سند چشم انداز" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002246;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75139;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002246;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75139
    تاریخ دفاع
    ۱۵ دی ۱۳۹۴
    استاد راهنما
    حسین خنیفر

    چکیده گردشگری صنعتی است که وابستگی های متقابل در آن در حد قابل توجهی بالاست و ایجاد روابط مبتنی بر همکاری مانند شبکه ها در آن، بیش از آن که امری دلخواه باشد، الزامی مدیریتی است. در توسعه صنعت گردشگری کشورمان عوامل و شرایط زیادی نقش دارند و بهبود فرآیند خط مشی گذاری در این حوزه، یکی از عوامل مهم در این زمینه است. این تحقیق به دنبال طراحی و اعتبار سنجی مدل مناسبی برای خط مشی گذاری شبکه ای در حوزه گردشگری می باشد. از دیگر اهداف تحقیق، احصاء بازیگران شبکه خط مشی گردشگری و تبیین رابطه بین آن ها و به عبارتی ترسیم شبکه خط مشی گردشگری می باشد. برای رسیدن به این اهدف از روش تحقیق ترکیبی استفاده شده است. اصلی ترین ابزار گردآوری داده¬ها در این تحقیق مصاحبه نیمه ساختار یافته و پرسشنامه محقق ساخته است. پرسشنامه ای که برای اعتبار سنجی مدل مفهومی طراحی شد، توسط 245 نفر از خبرگان و کارشناسان حوزه های اجرایی و علمی مرتبط با گردشگری پاسخ داده شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از روش های محاسبه آلفای کرونباخ و ضریب پایایی مرکب (CR) تایید شد و روایی آن نیز با استفاده از روایی محتوا و روایی تشخیصی (AVE) مورد تایید قرار گرفت. نتایج حاکی از برازش مناسب مدل مفهومی اولیه می باشد با این تفاوت که 4 مؤلفه از مجموع 55 مؤلفه مربوط به ابعاد شش گانه مدل اولیه، مورد تائید قرار نگرفتند و در مدل نهایی این مؤلفه ها آورده نشده اند. روش های اصلی آماری مورد استفاده در این تحقیق عبارتند از مدل یابی معادلات ساختاری، تحلیل عاملی تاییدی و محاسبه نسبت اعتبار محتوایی (CVR). بر اساس یافته های تحقیق، در کشور ما 35 نهاد و سازمان به نوعی در گردشگری اثرگذار هستند. لذا می بایست تمهیداتی اندیشید تا بتوانند در یک شبکه منسجم خط مشی گردشگری با یکدیگر به تعامل و تبادل منابع و ایده های خود بپردازند. در هر صورت آن چه مسلم است این است که جهت تحقق اهداف سند چشم انداز در حوزه گردشگری یعنی ورود سالیانه 20 میلیون نفر گردشگر خارجی به کشور، زمان تغییر رویکرد تصمیم گیری و سیاستگذاری در این حوزه که بیشتر متمایل به رویکرد سلسله مراتبی و بخشی (جزیره ای) است فرا رسیده و به کار گیری رویکرد شبکه ای در عمل و تشکیل شبکه خط مشی گردشگری کارآمد، می تواند به میزان زیادی در راستای توسعه این صنعت سودآور، راه گشا باشد.
    Abstract
    Abstract: Tourism is an industry that contains high level mutual interdependencies and creating relations based on collaboration such as networks, is vital in it. In this research we want to design and validate a model for networked policy making in tourism area of Iran. Furthermore, We want to recognize the actors of tourism policy network. To achieve this objective we have used the mixed method. The main data collection tools in this study are semi-structured interviews and self-made questionnaires. The questionnair that used for validation the conceptual model, was responded by 245 experts. Its internal consistency was confirmed by computing the Cronbach’s alpha and construct reliability (CR) index . It’s validity was confirmed with expert views and average variance extracted (AVE) index as well. The results showed a good fit to the conceptual model. But 4 out of 55 components of the six dimensions of the conceptual model, have been disapproved and are not included these components in the final model. The main statistical methods used in this research include structural equation modeling, confirmatory factor analysis and content validity ratio (CVR). According to the research, 35 institutions and organizations in Iran are affecting tourism. Therefore, measures should be thought to be able to interact with each other in an integrated network of tourism policy and sharing their resources and ideas. However, it is certain that for the achievement of the future prospect goals in the field of tourism which is means annual entering 20 million tourists to the country, It's time to change the approach of decision-making and policy-making in this field that will be accomplished by the hierarchical and partial approach and deploying a network approach in practice and organizing the efficient tourism policy network, could be highly profitable to develop this advantageous industry. Key words: policy making, tourism policy making, policy network, policy network structure, policy network actors