عنوان پایاننامه
ارائه مدل فرهنگ سازمانی احسان محور
- رشته تحصیلی
- مدیریت - مدیریت رفتارسازمانی
- مقطع تحصیلی
- دکتری تخصصی PhD
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81211;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81211;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002838;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002838
- تاریخ دفاع
- ۱۰ اسفند ۱۳۹۵
- استاد راهنما
- عبدا... توکلی, حسن زارعی متین
- دانشجو
- احسان رهبرکلیشمی
- چکیده
- با توجه به خلا نظری موجود در زمینه مفهوم احسان در مدیریت و به تبع آن عدم تعریف و تشریح فرهنگ سازمانی مبتنی بر اصل احسان در این رساله بر آن شدیم تا از طریق یک مطالعه اکتشافی، با استفاده از روش نظریه داده بنیاد ، و با بهره گیری از سطوح فرهنگ سازمانی شاین، به مدل فرهنگ سازمانی احسان محور دست یابیم. سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام گردید. در مرحله اول و به منظور شناخت پدیده محوری کدگذاری بر اساس متون انجام شد که با جستجو در منابع معتبر شیعی جمعا 19 مفهوم و 9 مقوله شناسایی گردید. همچنین از طریق انجام مصاحبه های عمیق با خبرگان ، سایر عوامل اثرگذار و اثرپذیر نیز احصا گردید. خبرگان این پژوهش از بین اساتید و صاحبنظران دانشگاه تهران انتخاب گردیده اند. در مرحله بعد برمبنای مدل پارادایم استراوس و کوربین ارتباط بین پدیده محوری و سایر پدیده ها مشخص می شود و در نهایت شرح الگوی فرهنگ سازمانی احسان محور ارائه می گردد.
- Abstract
- A prerequisite to make beneficence-based organizations is to make beneficence-based organizational culture. Beneficence based culture, was one of the key findings of Islamic revolution of Iran that concentrated on altruism. The best sample of this, was appeared in imposed war but it didn’t contribute in organization's culture. May be, the main problem is theoretic gap in beneficence literature in management field. The purpose of this research is to model Beneficence based organizational culture on the basis of text based grounded theory strategy and using Schein's culture levels. The structure of the model is based on paradigm model of Strauss and Corbin. About the core variable, by searching in Shia resources, we discovered 19 concepts and then 9 prepositions, as a beneficence based behaviors. In this study, we use two types of resources including texts and interviews and analyze on the basis of collected data.Eventually a beneficence based organizational culture will be introduced. Key Words: Beneficence, Organizational culture , Grounded theory, Beneficence based Organizational culture