عنوان پایاننامه
بررسی نظام پراکنش و مکان یابی مراکز آموزشی (دبستان) با استفاده GIS
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 7489;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 38743
- تاریخ دفاع
- ۳۰ شهریور ۱۳۸۷
- دانشجو
- صالح کرمانی
- استاد راهنما
- فرشاد نوریان
- چکیده
- این تحقیق با محوریت قرار دادن مکان یابی فضاهای مناسب آموزشی با توجه به استانداردها و معیارهای موجود با کمک سیستم های اطلاعات جغرافیایی سعی بر آن دارد تا در جهت کاربردی کردن این سیستم ها در مکان یابی خدمات شهری گامی دیگر بردارد. این تحقیق شامل چهار فصل بوده که با بیان مسأله و اهمیت و ضرورت تحقیق و اهدافی که این تحقیق به دنبال دارد، آغاز شده است. فصل دوم به بیان تعاریف و اصطلاحات و موضوعات مرتبط با مکان یابی و معیارهای استقرار فضاهای آموزشی و بطور اختصار به توضیح سیستم های اطلاعات جغرافیایی پرداخته شده است. فصل سوم میزان کمی و کیفی فضاهای آموزشی در مقطع دبستان در سطح ناحیه 8 منطقه 1 شهرداری تهران مورد بررسی قرار داده است. در این فصل بعد از شناخت ویژگی های عمومی منطقه و ناحیه، شرایط فضاهای آموزشی در سطح ناحیه با توجه به معیارها و تشکیل جداول و نقشه ها برای درک بهتر شرایط محیطی مدارس، مورد بررسی قرار گرفته است. فصل چهارم با توجه به شناخت مشکلات و محدودیت های ناحیه و اعمال ضوابط و معیارها، با استفاده از GIS به ارایه دو طرح در مورد شناسایی زمینهای مناسب برای احداث مدرسه اقدام گردید و در نهایت با بیان پیشنهادات و راهکارهایی برای بهبود شرایط کنونی آموزش و پرورش در تامین کیفی و کمی فضاهای آموزشی با توجه به نیاز ناحیه، این تحقیق به اتمام می رسد. با استفاده از سیستم های اطلاعات جغرافیایی برای پیدا کردن مکان بهینه و مناسب طبق ضوابط و معیارهای موجود اقدام گردید.
- Abstract
- ندارد