تحلیل الگوهای ارزیابی اثرات محیط زیست و طراحی شبکه دانش ارزیابی اثرات محیط زیستی در ایران
- رشته تحصیلی
- محیط زیست - برنامه ریزی
- مقطع تحصیلی
- دکتری تخصصی PhD
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده محیط زیست شماره ثبت: ENV 759;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 48927
- تاریخ دفاع
- ۱۵ اسفند ۱۳۸۹
- دانشجو
- ساناز صنایع گلدوز
- استاد راهنما
- حمیدرضا جعفری
- چکیده
- در این رساله نیازهای آموزشی کارشناسان بررسی و تهیه کننده گزارش های ارزیابی و دانشجویان ارزیابی اثرات محیط زیستی در ایران مورد بررسی قرار گرفت. بررسی و آزمون آماری 14 فرضیه انجام شد. از تمام دانشگاه ها درمورد سابقه آموزش دانشگاهی ارزیابی اثرات محیط زیستی در ایران، استعلام شد. آموزش دانشگاهی ارزیابی اثرات محیط زیستی در ایران از سال 1364 آغاز شده است. روش تحقیق پیمایشی- میدانی مورد استفاده قرار گرفت. 244 خلاصه گزارش نهایی ارزیابی اثرات محیط زیستی (1385-87) مورد بررسی قرار گرفت. پرسشنامه ها برای دفاتر ارزیابی 30 استان کشور ارسال شد. 113 کارشناس بررسی کننده گزارش ها از مجموع 180 نفر مورد سوال، به پرسشنامه ها پاسخ گفتند. نتایج نشان داد که 97 درصد میانگین نمرات کارشناسان بررسی کننده گزارشات خوب بوده است. از مجموع 14 فرضیه، 10 فرضیه مورد قبول قرار گرفت. فرضیه های مورد قبول عبارتند از: - گذراندن درس ارزیابی اثرات محیط زیستی بر نمرات کارشناسان اثر داشته است. - درک مفاهیم پایه ارزیابی اثرات محیط زیستی در حد استانداردهای جهانی نیست. - گزارش های ارزیابی اثرات محیط زیستی در ساختار مناسب تهیه نمی شوند. - بیشترین روش های مورد استفاده به ترتیب عبارتند از: ماتریس، چک لیست، ماتریس سریع و روش بسته به موضوع - کارشناسان، آموزش به روز و بر پایه فن آوری های نو را مورد تقاضا قرار دادند. - جایگاه مفروض ارزیابی اثرات محیط زیستی در برنامه ریزی و مدیریت توسعه پایدار در ایران مناسب است. - تمام مراحل فرایند ارزیابی اثرات محیط زیستی بایستی برای کارشناسان مورد آموزش قرار گیرد. - نیاز به گذراندن واحد عملی برای درس ارزیابی اثرات محیط زیستی مشخص شد. با توجه به درصدهای مفروض حداکثر 50 و 75 درصد کارشناسانی که به گزینه صحیح در هر سوال پاسخ گفتند، به ترتیب نیاز برای آموزش، بازآموزی و به روزآوری کارشناسان ارزیابی اثرات محیط زیستی مشخص شد. شکاف های آموزشی کارشناسان ارزیابی اثرات محیط زیستی تعیین شدند. بنابر نتایج به دست آمده، یک مدل هستی شناسی برای شبکه دانش ارزیابی اثرات محیط زیستی در ایران ارائه شد. هستی شناسی حاضر روشی استاندارد برای ارائه دامنه دانش ارزیابی اثرات محیط زیستی با مجموعه ای از مفاهیم و ارتباط بین آنها است.
- Abstract
- In this research, the training needs of EIA experts and university students were assessed in Iran. 14 hypotheses were examined. First the academic history of EIA was surveyed. Academic training of Environmental Impact Assessment was started in 1985 in Iran. Field survey was chosen as the research method. To understand training needs of university students, EIA was trained for one semester. The summery of 244 EIA reports (2006-2008) was studied. The questionnaires were sent to Environment offices of 30 provinces. 113 of 180 EIA experts responded to the questionnaires. The results showed that 97 percents of the experts' score were in good level. 10 of 14 hypotheses were accepted. These 10 hypothesis were: - Passing EIA course has affected the EIA experts' scores. - Understanding the basic concepts of EIA does not comply with the international standards. - EIA reports are not prepared in the appropriate structure. - Appropriate methods are not used in preparing the EIA reports. - Existent EIA books, guidelines are not accountable. - The most commonly used methods are: Matrix, Checklist, RIAM and Ad Hoc - Experts need updated & technology- based training. - Assumed situation of EIA in the sustainable development planning & management of Iran is suitable. - All steps of EIA process should be taught for EIA experts. - The need for the practical course of EIA was determined. It was assumed if responders gave correct answers to the 75% of questions, they would need updating and retraining. If they gave correct answers to the 50% of questions they would need training. The results showed the training gaps of EIA experts. An ontology- based model of the EIA knowledge network was presented. The ontology is a standardized representation of knowledge as a set of concepts within the EIA domain, and the relationships between those concepts. Keywords: Environmental Impact Assessment, Training needs assessment, Ontology, Knowledge Network