عنوان پایاننامه
طراحی وسیله ای جهت آموزش مفهوم حرکت صفحه ای در فیزیک
- رشته تحصیلی
- طراحی صنعتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 8335
- تاریخ دفاع
- ۳۰ شهریور ۱۳۸۹
- دانشجو
- سمیعه اسدی ساغندی
- استاد راهنما
- علی فرجی
- چکیده
- امروزه اگر بچه ها از تحصیل گریزانند به این دلیل است که فرآیند ما همان فرآیند 50 سال قبل است ؛ در امر تحصیل حضور فناوری و امکانات عملی و آزمایشگاهی کمتر مشاهده می شود و هم چنان دانش آموزان در پشت نیمکت ها و به صورت نظری با بسیاری از مفاهیم عملی مانند حرکت در فیزیک آشنا می شوند. علوم تجربی مانند فیزیک، شیمی و در مقاطع تحصیلی پایین تر درس علوم دارای مفاهیمی هستند که برای دانش آموزان گاه ملموس نمی باشند . مفاهیمی که یادگیری آنها نیاز به تجربه ی عینی در محیطی خاص و با امکاناتی مشخص دارد . آنچه در تحقیق پیش رو مورد بررسی قرار گرفته است شاید کمتر از سایر پروژه های طراحی نیاز به معرفی داشته باشدلکن بیش از هر موضوع دیگری نیاز به طراحی در این زمینه احساس می شود . درسی نام آشنا از کتاب علوم پنجم دبستان که در سال های راهنمایی و متوسطه نیز تکرار می شود .درس ماشین ها شامل مباحثی چون اهرم ، سطح شیب دار ، قرقره ، چرخ و محور و به طور کلی ماشین های ساده ، که آنها را در دو گروه اصلی خانواده ی اهرم و سطح شیب دار طبقه بندی می کنند . هدف از انجام این پروژه طراحی ابزاری برای آموزش آسان و لذت بخش مفاهیم و مکانیزم های فوق بدون پیچیدگی و با در نظر گرفتن ویژگی های روان شناختی دانش آموزان است که امکان تجربه وآزمون و خطا از طریق برخورد ملموس و مستقیم با این ماشین ها را برای آنها فراهم می کند .آنچه در محصول نهایی ارائه شده است به صورت کیت آزمایشگاهی است که با تنظیم توسط دانش آموز یا آموزگار ، عملکرد اهرم و سطح شیب دار در حالات مختلف را به نمایش می گذارد وامکان نمایش کاربرد های متنوع این ماشین هادر زندگی روزمره و در ابزار های مختلف را نیز فراهم می کند تا هم زمان با مشاهده ی نوع ماشین، کاربری آن نیز آموزش داده شود.