عنوان پایان‌نامه

اصول و معیارهای ایمنی به عنوان اجزاء تشکیل دهنده مفهوم پایداری در فضاهای شهری



    دانشجو در تاریخ ۳۰ آبان ۱۳۸۹ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "اصول و معیارهای ایمنی به عنوان اجزاء تشکیل دهنده مفهوم پایداری در فضاهای شهری" را دفاع نموده است.


    مقطع تحصیلی
    دکتری تخصصی PhD
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 46173;کتابخانه دانشکده محیط زیست شماره ثبت: ENV 701
    تاریخ دفاع
    ۳۰ آبان ۱۳۸۹
    استاد راهنما
    حمیدرضا جعفری

    چکیده: شهرها کانون توجه مردم و همچنین مرکز توسعه و پیشرفت هستند ولیکن به نوعی از پیامدهای منفی رشد و توسعه نیز رنج می برند.یکی از مهم ترین مسایل شهری موضوع ایمنی و سلامت شهروندان به ویژه در محیط های عمومی شهری است . بی شک در این راستا گروه آسیب پذیر کودکان و همچنین محیط های مهم مرتبط با این گروه یعنی پارک ها و محوطه های بازی پارکی از اهمیت بسزایی برخوردار می باشد که می بایست بر اساس اصول ایمنی ، برنامه ریزی و توسعه یابد. محوطه های ورزشی پارکی نیز از دیگر محوطه های پارکی هستند که باید براساس اصول ایمنی طراحی شوند و هر گونه مشکلاتی در این خصوص می تواند به صدمات جسمی افراد منجر گردد. در این رساله جایگاه ایمنی محیط های شهری با تاکید بر پارک ها و در ساختار مفاهیم پایداری شهری ، مورد مداقه قرار گرفته است. در این پژوهش ، زمین های بازی و محوطه های ورزشی در پارک های محلی – ناحیه ایی شهر تهران به عنوان محیط های مورد مطالعه انتخاب شدند که از منظر ایمنی فیزیکی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. مطالعات توام مروری و موردی اساس بررسی ها را در این رساله به خود اختصاص داده است.بخش دیگر این تحقیق، در قالب بررسی میدانی در پارک های محلی – ناحیه ایی نمونه و با توجه به ملاحظات مکانی و همچنین ارزیابی و ارزشیابی محیطی از دیدگاه ایمنی، به انجام رسید. مشاهدات محیطی و مصاحبه های عمومی و تخصصی، آنالیز اطلاعات اورژانس تهران، ممیزی های ایمنی به روش های S.A.F.Eو FMEA ، به کارگیری روش QFD و همچنین تعیین استراتژی های مناسب بر اساس روشSWOT ، در این رساله مورد استفاده قرار گرفتند. این بررسی نشان داده که دسترسی های محلی به پارک ها نیاز به بازنگری جدی دارد(86/42% موارد). شرایط نامناسب نورپردازی محیطی نیز در پارک ها مورد اشاره شهروندان بوده است. آنالیز آماری داده ها نشان داده که بین مدت توقف شهروندان در پارک ها و تنوع و همچنین زیبایی وسایل بازی کودکان اختلاف معنی دار وجود داشته است(P< 0.05). بین نظر شهروندان در مناطق شهری مختلف و مواردی چون کفایت روشنایی و نورپردازی پارکی، مسافت دسترسی پیاده و همچنین مدت توقف در هر مراجعه به محوطه بازی پارک (در روزهای تعطیل هفته) ارتباط معنی دار وجود داشته است(P< 0.05). آنالیز ایمنی به روش FMEA نشان داده که در 58% موارد، عدد ریسک زمین های بازی پارکی بالاتر از حد قابل قبول بوده است. آنالیز QFD لزوم توسعه کمی و کیفی پارک ها، ایجاد تنوع زیستی گیاهی، نگهداری و مراقبت شایسته از تجهیزات و تاسیسات پارکی را نشان می دهد. استراتژی مستخرج از روش SWOT ، لزوم پیاده سازی مدیریت یکپارچه ی ایمنی، بهداشت و محیط زیست (HSE) را نشان داده است. در این رساله ضمن ارائه راهکارهای فنی اصلاحی برای حصول درجات بالاتری از ایمنی محیطی، الگوی کاربردی برای پیاده سازی HSE در پارک ها و تحت ساختار مدل پیشنهادی "چرخه ایمنی" معرفی شده است.
    Abstract
    Cities are focal point of people, development centers and technology; however there are some kind of negative consequences of growth which affect on cities and human being. One of the most important issues of urban is safety and health of citizens, and public arenas safety. No doubt in this respect, vulnerable groups of children and also their related public areas such as parks and playgrounds are known as important environments. So related safety characteristics for the mentioned areas have important roles in field of built environmental planning. Also, sports places of parks are another park areas which should be designed based on the principles of safety. In this PhD thesis, the safety position in urban parks according to urban sustainability concepts has been studied. Also, playgrounds and sports areas in sampled local and neighborhoods’ parks were analyzed from the perspective of physical safety. The review and case studies along the base of this thesis is dedicated, as well. Another part of this research field was evaluation of sampled parks in which spatial considerations with regard to location and environmental assessment and evaluation from the perspective of safety was carried out. The main used methods included QFD, SWOT analysis, environmental observations, general and specialized interviews, Tehran emergency center data base, safety audits by S.A.F.E model and FMEA. This study showed that local access to parks is a serious need to review and modifications (86/42% of cases). According to people comments, poor lighting conditions in the parks should be improved. Statistical analysis of data by SPSSWin shows that there is a significant difference (P <0.05).between long stops of citizens in parks and diversity, and also aesthetics of playgrounds’ equipment. There was a significant difference (P <0.05) between citizens opinions and adequate parks lighting, access to walking distance and also stopping time in each park visit (on holiday weeks). Safety Analysis by FMEA method showed that the park playgrounds risk was more than tolerable risk score, in 58% of cases. The findings of QFD analysis emphasizes on qualitative and quantitative development of parks, plant biodiversity, maintenance of equipment and installations. The strategy approach based on SWOT analysis was ended to implement an integrated management of safety, health and environment (HSE). In this thesis some feasible technical solutions for achieving reform of higher safety levels have been provided, also a practical pattern was introduced to implement the HSE in parks. The mentioned pattern is named "cycle safety" includes three scopes of people, equipment, and environment, and each feature has some subdivided categories, as well. Keyword:playground, kids, safety, parks