غلامعلی افروز
سال و محل تولد: ۱۳۲۹، تهران
رشته تخصصی: روانشناسی کودکان استثنایی
وب سایت: http://drafrooz.com
کانال رسمی: https://telegram.me/drafrooz
دکتر غلامعلی افروز دارای دکتری رشته روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی از دانشگاه ایالتی میشیگان آمریکا و عضو هیأت علمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، اولین پژوهشگر حوزه روانشناسی در خاورمیانه و آسیا، عضو شورای سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی ایران و عضو شورای عالی جوانان است.
بی شک یکی از برترین چهرههای روانشناسی و عرصه تعلیم و تربیت ایران، دانشمندی است به نام دکتر غلامعلی افروز، اولین استاد ممتاز دانشگاههای کشور، که سالهاست با بحثهای روانشناسی تربیتی و سلامت خانواده شناخته میشود و خدمات زیادی به آموزش و پرورش دانشجویان روانشناسی و کودکان استثنایی در کشور انجام داده است. این استاد به نام، دارای کرسی نوآوری موفق در حوزه تعلیم و تربیت «تحول در نظام آموزش متوسطه ایران». به عنوان اساسیترین زمینه نیل به اقتدار علمی و مرجعیت پژوهشی با ترسیم رسالتهای ویژه دانشگاههای مختلف کشور به مثابه منابع اصلی تولید علم است.
دکتر غلامعلیافروز جز پیشتازان علم روانشناسی کودکان استثنایی در ایران است. وی «ریاست دانشگاه تهران»، «بنیانگذاری سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور»، «تأسیس کانون دانش آموختگان و دانش پژوهان کودکان استثنایی کشور»، «ریاست سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران» و «ریاست فدراسیون آسیایی شورای جهانی روان درمانی» را در کارنامه افتخارات خود دارد.
این «چهره ماندگار» عرصه روانشناسی ایران، مسؤولیتهای مختلفی دیگری از جمله «ریاست سازمان ملی استعدادهای درخشان»، «قائم مقامی وزیر آموزش و پرورش در سازمان مرکزی اولیا و مربیان»، «ریاست دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی»، «ریاست اندیشکده خانواده در مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت»، «ریاست کرسی نظریهپردازی علوم رفتاری شورای انقلاب فرهنگی»، «کاردار سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن» و «سردبیری فصلنامه علمی پژوهشی خانواده و پژوهش» را نیز عهدهدار بودهاند.
غلامعلیافروز، در کنار تدریس، تفحص و تحقیق، صاحب تألیفات گوناگونی در زمینه روانشناسی و تعلیم و تربیت است. و آثار ماندگاری را از خود به جای گذاشته است که از آن جمله میتوان به آثاری چون «روانشناسی تربیتی کاربردی»، اشاره کرد. بحث اساسی این کتاب که یکی از مهمترین نیازهای نظام تعلیم و تربیت میباشد پیرامون روانشناسی تربیتی کودکان است. موضوع مهمی که به اعتقاد مؤلف کتاب، اصول، قوانین و یافتههای روانشناسی و شاخههای آن را در قلمرو تعلیم و تربیت مورد استفاده قرار میدهد و روشهای مختلف یادگیری و قوانین آن، فرآیند تفکر و اندیشیدن، یادآوری و به یاد سپردن، حافظه و فراموشی و.... مورد توجه و مطالعه قرار میگیرد.
از سایر آثار دکتر افروز میتوان به «اصول و روشهای پیشگیری از معلولیتها»: با نگاهی به علل اصلی آسیبهای ذهنی، حسی و حرکتی در کودکان مناطق شهری و روستایی ایران، «شناخت کودکان استثنایی»، «روانشناسی ازدواج و شکوه همسری»، «علوم تربیتی ماهیت و قلمرو آن»، «مبانی روانشناختی ازدواج»، «روانبخشی و توان بخشی کودکان آهسته گام»، «خانواده در سیمای نماز»، «بلوغ فرصت است یا تهدید»، «روانشناسی کمرویی و روشهای درمان»، «فرهنگ واژگان- آموزش روانشناسی توان بخشی کودکان استثتایی»، «انقلاب اسلامی ایران» اشاره کرد.
غلامعلیافروز، در ترجمه نیز دستی بر آتش داشته و مترجم کتابهایی چون «کودک استثنایی در مدرسهی عادی»، «اصول و روشهای درمان شناختی- رفتاری وسواس»، «پیوندهای دوستی در کودکی و نوجوانی»، «روشهای درمانی و روانشناختی- رفتاری نوجوانان»، «خود درمانگری در لکنت زبان» است.
این استاد پرتلاش ایرانی، ۵۵ جلد کتاب و بیش از ۴۰۰ مقاله علمی و پژوهشی در حوزه روانشناسی و تعلیم و تربیت و چندین جلد از کتابهای ایشان نیز به زبانهای انگلیسی، عربی و اردو در کشورهای مختلف انتشار یافته است. را نیز در فعالیتهای پژوهشی خود دارد. وی در دهها کنفرانس بینالمللی با سخنرانی و ارائه مقاله حضور فعال داشته و در چندین انجمن علمی در سطوح ملی و بینالمللی عضویت دارد.
از جوایز متعدد و افتخارات این استاد فرهیخته کشور میتوان به معرفی به عنوان استاد نمونه دانشگاههای کشور، انتخاب به عنوان چهرهماندگار عرصه روانشناسی در سال ۱۳۸۵، برنده جایزه جشنواره بینالمللی خوارزمی(به لحاظ تلاش در تهیه هوشآزمای تهران استنفرد بینه (T.B.S) (به اتفاق آقای دکتر هومن) ، برنده جایزه ملی علامه طباطبایی، اشاره کرد. دکتر افروز همچنین در سال ۲۰۰۷ میلادی بهخاطر فعالیتهای گسترده پژوهشی در قلمرو کودکان استثنایی (سندرم داون) جایزه ویژه سازمان بهداشت جهانی (WHO) را دریافت نمود.