عنوان پایاننامه
بررسی جامعه شناختی انگیزها های انصراف از دانشگاه وتحصیل در حوزه
- رشته تحصیلی
- علوم اجتماعی - جامعه شناسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: 5057 رس
- تاریخ دفاع
- ۲۸ شهریور ۱۳۹۶
- دانشجو
- انیس صارمی
- استاد راهنما
- سید مهدی اعتمادی فرد
- چکیده
- دانشگاهی و حوزوی در جامعه ما در چند دههی اخیر نشان از مهم بودن علم و دین است، که آموزش دیدن بر اساس هر کدام از آنها، مزایای زیای برای افراد دارد. در این میان برخی از مهاجرت- های علمی میان دانشگاه و حوزه علمیه هم دیده میشود. و آنچه در جامعه ما بیشتر معمول است، مهاجرت علمی از حوزهی علمیه به دانشگاه است، اما آنچه در سالهای اخیر شاهد آن بودهایم، نوعی مهاجرت علمی از دانشگاه به حوزهی علمیه است. که طی آن عدهای از افراد بعد از تحصیل در دانشگاه، دانشگاه را ترک کرده و تحصیل در حوزه علمیه را هم تجربه میکنند. وجود این موضوع خود میتواند از ابعاد متفاوتی مورد توجه قرار گیرد. از جمله آنکه با شناسایی عوامل و انگیزههای دخیل در انتخاب حوزه علمیه، میتوان به چگونگی تقسیم قدرت بین دانشگاه و حوزه در جامعهی فعلی رسید. و تغییرات احتمالی که این دو نهاد با آن روبهرو خواهند شد. بر این اساس ما با هدف شناسایی انگیزههای این افراد و رسیدن به یک سنخ بندی از انگیزههای ایشان، به انجام یک پژوهش کیفی پرداختیم و به روش گلوله برفی در دو شهر تهران و قم به افراد نمونه دسترسی پیدا کردیم. سپس از طریق مصاحبه اپیزودیک با 89 نفر از ایشان به مصاحبه پرداختیم. که در کنار آن از مشاهدات میدانی نیز بهره بردیم. نتایج حاصله به ما نشان داد که زمینههای اجتماعی و خانوادگی این افراد رویکردی دینی را برای آنها شکل داده که مواجهه متفاوتی با دین را به وجود میآورد. و این رویکرد دینی با هدف رجوع به حوزه علمیه در تناسب است. بدین ترتیب، بعد از آن در میان نظرات مصاحبه شوندگان از انگیزههای ایشان به یک سنخ بندی رسیدیم. هسته ی اصلی آن این بود که این دانشجویان با سه رویکرد متفاوت دینی که خود در پیوند با خرد ابزاری منفعت محور نیز هست، دست به چنین انتخابی میزنند: رویکرد اول حوزه علمیه را به خاطر انجام مسئولیت در مقابل دین انتخاب میکند. و هدفش این است که از صورتهای سنتی دینداری در مقابل عناصر تغییر بخش فعلی در جامعه به نوعی محافظت کند. ما عنوان محافظان دینی را به آنها دادیم. دومین رویکرد آموزش در حوزه علمیه را به منظور دست یافتن به فهم جدیدی از دین میداند که امکان پیوند مسالمتآمیز میان دین و مسائل جامعه امروزی را فراهم خ میکند و ما عنوان پیام آوران دینی را به این افراد دادیم و در نهایت رویکرد سومی که جامعه امرو
- Abstract
- 9 Abstract The increasing expansion of college and seminary centers in our society in recent decades Indicates the importance of science and religion .It’s clear that on each of them has many benefits for individuals. In the meantime, some scientific migration be-tween the university and the seminary is also seen , and what is most common in our society is the scientific migration from the seminary to the university, but what we have seen in recent years is a kind of scientific migration from the university to the seminary. It means that a number of people left university after studying in col-lege, and also are experienced in the seminary. The existence of this subject can be taken into account in different aspects. In particular, by identifying the factors and motivations involved in the selection of the seminary, one can understand how the division of power between university and society in the current society and the pos-sible changes that the two institutions will be faced. Accordingly, we conducted a qualitative research with the aim of identifying the motivations of these individuals and achieving a pattern of their motives. We obtained samples of snowball sampling in Tehran and Qom , then We interviewed 23 with episodic interview. Next to it, we also have benefited from field observations .The results showed that the social and family backgrounds of these people shaped the reli-gious approach that they face with different approaches with religions. And this is suited with the aim of referring to the seminary. So after that, among the interviewee’s viewpoints, we arrived at the same motive as their motives. The main core of this is that these students make such choices with three different religious approaches, which are themselves linked to the instrumental motive of profit-centeredness. The first approach is: to select the seminary to conduct its responsibility to its religion and its aim is to protect some of the traditional forms of religiosity again