ارزایابی اقتصادی و زیست محیطی سیستم های مختلف تولید همزمان برق و حرارت
- رشته تحصیلی
- مهندسی سیستم های انرژی - انرژی و میط زیست
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 1152;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77117;کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 1152;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77117
- تاریخ دفاع
- ۱۶ شهریور ۱۳۹۵
- دانشجو
- هدا منهاج نیا
- استاد راهنما
- غلامرضا نبی بیدهندی
- چکیده
- نیاز دنیای امروز برای انرژی هایی با آلودگی کمتر منجر به تمایل بشر به سیستم های تولید همزمان برق و حرارت در جهان گردیده است. در این مطالعه ، دو نوع توسعه یافته تر از سیستمهای تولید همزمان برق و حرارت ، موتورهای گازسوز و پیلهای سوختی مقایسه گردیده است. برای هر نوع سیستم دو حالت کارکرد متفاوت ، شامل کارکرد با حداقل هزینه و کارکرد با حداقل آلایندگی ، بر اساس داده های سیستمهای مختلف ، مورد مطالعه قرار گرفته است. این آنالیز ها نشان میدهد پیل سوختی از منظر محیط زیستی وموتور گازسوز از منظر اقتصادی پیشرو است. نتایج نشان میدهد هزینه سرمایه گذاری اولیه سیستم پیل سوختی به طور متوسط دو برابر هزینه سرمایه گذاری اولیه سیستم موتور گازسوز بوده و از مزایای اقتصادی سیستمهای پیل سوختی ، کاهش هزینه های بهره برداری سالانه میباشد. سیستم پیل سوختی به هیچ وسیله کنترل کننده آلودگی نیاز نداشته و پاک ترین سیستم تولید همزمان برق و حرارت میباشد.
- Abstract
- The growing worldwide demand for less polluting forms of energy has led to a renewed interest in the use of combined heat and power (CHP) technologies in the world. In this study, two typical CHP alternatives, namely, gas engine and fuel cell, are analyzed. For each facility, two different operating modes including minimum-cost operation and minimum-emission operation are taken into consideration by employing data CHP systems. The analysis results show that the fuel cell system is recognized as a better option from environmental points of view and the gas engine system is recognized as better option from economic point of view. Results shows the gas engine system capital cost mainly lower than fuel cell systems, and operation cost of the fuel cell system a little lower than the gas engine systems. Fuel cell systems do not require any emissions control devices to meet current and projected regulations. As previously noted, fuel cells generally have very low emissions.