عنوان پایان‌نامه

ارزیابی نظام آموزش الکترونیکی دانشگاه تهران با استاندارد ملی آموزش الکترونیکی ‏‎(ISIRI ‎‏۱۰۰۰۰‏‎)‎‏: مطالعه ‏موردی کارشناسی ارشد کارآفرینی




    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 295;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 54448
    تاریخ دفاع
    ۱۹ بهمن ۱۳۸۹

    استفاده روز افزون از یاددهی/یادگیری الکترونیکی در حال تبدیل شدن به ابزاری اثر بخش برای تربیت نیروهای کارآزموده در کشور است. در این میان نظام آموزش دانشگاهی طی سالهای اخیر همگام با بنگاههای اقتصادی کوچک و بزرگ در بخش خصوصی از رشد نسبتا خوبی برخوردار بوده است. افزایش ظرفیت دانشگاهها و موسسات آموزش عالی دولتی و غیر انتفاعی، به ویژه در بخش تحصیلات تکمیلی دلیل خوبی بر این مدعاست. راه اندازی و گسترش نظام آموزش الکترونیکی سبب گردیده تا سازمانها به درجات مختلفی از استانداردهای گوناگون برای انجام تعلیم و تربیت بصورت برخط و با حجم و کیفیتی دلخواه استفاده نمایند. اکنون یادگیری الکترونیکی از مرحله «انقلابی» به مرحله «تکاملی» رسیده است. مؤسساتی که استراتژی خود را به جای یاددهنده و یاددادن بر یادگیرنده و یادگیری و بر یک مبنای یادگیری کیفی قرار می دهند به خوبی از این جریان تکاملی بهره مند خواهند گردید. استفاده آگاهانه و هدفمند از این جریان تکاملی می تواند به نوآوری بخش های اقتصادی فعال در زمینه تهیه و تولید اجزای الکترونیکی لازم برای اجرای چنین آموزشهایی بر اساس یک استاندارد ملی منجر شود. پژوهش حاضر با مبنا قراردادن ویژگی های موجود در استاندارد ملی آموزش الکترونیکی (ISIRI 10000) با مطالعه موردی کارشناسی ارشد کارآفرینی به بررسی نظام آموزش مجازی دانشگاه تهران پرداخته است. ضمناً بررسی به عمل آمده در چهار بعد "یاددهنده"، "یادگیرنده"، "محتوا" و "ارزیابی" صورت گرفته است. این پژوهش با استفاده از روش آمیخته به هم تنیده و با استفاده از ابزارهای مشاهده، مصاحبه و پرسشنامه انجام شده است. ابتدا کلاسهای برخط توسط پژوهشگر و 19 نفر از دانشجویان مورد مشاهده قرار گرفت. سپس بر اساس ویژگی های موجود در استاندارد پرسشنامه ای تهیه و با استفاده از روش نمونه گیری ماتریسی چندگانه در بین جامعه نمونه، 160 نفر از دانشجویان مجازی، بصورت الکترونیکی توزیع شد. همزمان با 6 نفر از دانشجویان مصاحبه نیمه ساختار یافته انجام گرفت. یافته های حاصل از مراحل کمی و کیفی پژوهش با وجودیکه قابل تعمیم به سایر رشته ها و دانشکده ها نیست اما حاکی از آن است که وضع موجود واجد تقریبا نیمی از ویژگی های موجود در استاندارد است. کلمات کلیدی آموزش الکترونیکی، استاندارد ملی آموزش الکترونیکی (ISIRI10000)، یادگیری الکترونیکی، آموزش مجازی
    Abstract
    The increasing manipulation of Electronic teaching / learning is becoming an effective tool for training and developing experienced individuals in the country. Moreover, the increased number of students in universities as well as public and non-profit institutions of higher education, especially in the Graduate Division is indicative of the fact that the academic education system has grown in harmony with large and small enterprises in the private sector during recent years at the same time. Launching and developing of e-learning systems has driven organizations to use different standards for online education in different levels of size and quality. Now, e-learning has shifted from “Evolutionary” stage to “Revolutionary” stage. As a result, the institutes that change their strategy from “Teacher” and “Teaching” to “Learner” and “Learning”, benefit the most out of this evolutionary process based on a qualitative learning policy. Conscious and purposeful application of this evolutionary process may lead to innovation in economic sectors active in the fields of producing e-components and applications required for such training based on a national standard. The purpose of this research is to evaluate the e-learning system of Tehran University based on the national standard for e-learning features (ISIRI 10000) as per case study of MA course of Entrepreneurship. Four aspects of “Teacher”, “Learner”, “Content” and “Evaluation” have been studied in this research. Online classes were first observed by the researcher and students, and then based on the features available in the standard; a questionnaire was prepared and distributed electronically to the sample population using multiple matrix sampling. Simultaneously, a number of semi-structured interviews were conducted with students. Although the findings from the qualitative and quantitative process of this research cannot be generalized to other courses and universities, but are indicative of the fact that the current situation complies with almost half of the features available in the subject standard. Keywords: E-teaching, E-learning National Standard (ISIRI10000), E-learning, Virtual Learning