عنوان پایاننامه
رابطه استفاده از مهارتهای روانشناختی با شدت و تفسیر اضطراب رقابتی در ورزشکاران مرد رشته ههای گروهی و انفرادی شهر اصفهان
- رشته تحصیلی
- روانشناسی بالینِی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه موسسه روانشناسی شماره ثبت: 467;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 47983
- تاریخ دفاع
- ۱۳ آذر ۱۳۸۹
- دانشجو
- سمیرا صدرالدین
- استاد راهنما
- رضا رستمی
- چکیده
- هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه استفاده از مهارتهای روانشناختی با شدت و تفسیر اضطراب رقابتی در ورزشکاران مرد رشته های گروهی و انفرادی شهر اصفهان بود. نمونه این پژهش شامل 208 ورزشکار مرد (107 نفر رشته های گروهی و 101 نفر رشته های انفرادی) می باشد که از تیم های جوانان و بزرگسالان باشگاههای گیتی پسند و فولادماهان اصفهان و همچنین تیم های A و B رده سنی جوانان، امید و بزرگسالان باشگاههای ورزشی فولادمبارکه سپاهان و ذوب آهن اصفهان با روش نمونه گیری غیرتصادفی هدفمند انتخاب شدند. به منظور ارزیابی متغیرهای پژوهش از مقیاس ارزیابی مهارتهای روانشناختی (Psych SASI)، مقیاس اضطراب حالت رقابتی اصلاح شده (CSAI-2) و پرسشنامه سلامت عمومی(GHQ) استفاده شد. طرح پژوهش از نوع طرحهای همبستگی می باشد. جهت تحلیل داده ها از آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین و انحراف استاندارد) وآمار استنباطی(آزمون t مستقل، تحلیل واریانس چند متغیره(MANOVA)، همبستگی پیرسون و آزمون Z فیشر) استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که ورزشکاران گروهی و انفرادی تنها در همبستگی متغیرهای تمرکز با شدت اضطراب و انگیزش با تفسیر اضطراب تفاوت معنادار دارند، اما در همبستگی میان سایر متغیرها در دو گروه تفاوت معناداری ملاحظه نشد. مهارت انگیزش در ورزشکاران گروهی با شدت اضطراب بدنی و شناختی یک رابطه منفی معنادار داشت، اما میان این مهارت و شدت اضطراب بدنی و شناختی ورزشکاران انفرادی رابطه معناداری دیده نشد. مهارت های تمرکز و تصویرسازی در هر دو گروه ورزشکاران با شدت اضطراب شناختی یک رابطه منفی معنادار داشتند، اما این دو مهارت روانی تنها در ورزشکاران انفرادی با شدت اضطراب بدنی رابطه معنادار داشتند. میان مهارت اعتمادبه نفس و شدت اضطراب بدنی و شناختی در هر دو گروه ورزشکاران یک رابطه منفی معنادار وجود داشت. مهارتهای کنترل انرژی روانی و هدف گزینی در هیچ یک از دو گروه با شدت اضطراب بدنی و شناختی ورزشکاران رابطه معناداری نداشتند. یافته های دیگر پژوهش حاکی از آن بود که استفاده از مهارت روانشناختی تمرکز و تصویرسازی در ورزشکاران گروهی و انفرادی با تفسیراضطراب بدنی و شناختی رابطه مثبت و معنادار داشت. همچنین مهارت اعتمادبه نفس با تفسیر اضطراب بدنی در ورزشکاران انفرادی یک رابطه مثبت معنادار داشت، اما میان این مهارت و تفسیر اضطراب رقابتی ورزشکاران گروهی رابطه ای مشاهده نشد. مهارتهای کنترل انرژی روانی، انگیزش و هدف گزینی در هیچ یک از دو گروه ورزشکاران رابطه معناداری با تفسیر اضطراب رقابتی نداشتند. کلید واژه ها: شدت اضطراب رقابتی، تفسیر اضطراب رقابتی، مهارت های روانشناختی
- Abstract
- Abstract The aim of this study was to examine relationship between psychological skills and intensity and interpretation of competitive anxiety in a sample of male group and individual athletes of Isfahan. 208 participant (107 group and 101 individual athletes) from Gitipasand and Foolade Mahan and Foolade Sepahan and Zobahan teams were selected using nonrandom purposive sampling. All participants completed SASI and CSAI-2 and GHQ. Design of study was correlational. Analysis of data involved descriptive statistic including( frequency, means, standard deviation, prcent) and inferential statistic (independent T test, MANOVA, pearson correlation,fisher Z test).The results revealed that group and individual athletes were different in correlation between focusing and and intensity and in motivation and interpretation of anxiety. Corellaton between motivation and intensity of somatic and cognitive anxiety was significant just in group athletes. There was correlation between focusing and imagining and both anxiety in qroup but just somatic in individual athletes. Correlation between self-confidence and both anxiety was significant in both groups. There was correlation between goal setting and control of mental energy and anxiety in none groups. the other result revealed correlation between focusing and imagining and interpretation of both anxiety in both groups. There was correlation between self-confidence and interpretation of somatic anxiety just in individual athletes. There was correlation between motivation and goal setting and control of mental energy and interpretation of anxiety in none groups. Keywords : intensity of competitive anxiety, interpretation of competitive anxiety, psychological skills