عنوان پایان‌نامه

تحلیل محتوای کتاب علوم تجربی پایه پنجم ابتدایی با تاکید بر رویکرد حل مسئله



    دانشجو در تاریخ ۱۲ بهمن ۱۳۸۹ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تحلیل محتوای کتاب علوم تجربی پایه پنجم ابتدایی با تاکید بر رویکرد حل مسئله" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 48335
    تاریخ دفاع
    ۱۲ بهمن ۱۳۸۹
    استاد راهنما
    شهین ایروانی

    چکیده هدف از پژوهش حاضر، ارزیابی محتوای کتاب علوم تجربی پایه‌ی پنجم ابتدایی با تأکید بر دیدگاه حل مسئله‌ی دیویی است. جامعه‌ی آماری مورد مطالعه، متن مکتوب تمام درس‌های کتاب درسی بوده است که با روش تحلیل محتوا مورد بررسی قرار گرفت. به این منظور، ابتدا مراحل حل مسئله از دیدگاه دیویی و مهارت‌های ضروری آن به عنوان ملاک تحلیل محتوا، استنتاج و استخراج گردید. به منظور تحلیل رویکرد عمومی کتاب به حل مسئله از تکنیک ویلیام رومی و همچنین مطالعه‌ی رویکرد کتاب به مراحل و مهارت‌های ضروری حل مسئله مطابق دیدگاه دیویی، از دو ابزار چک لیست مراحل حل مسئله و چک لیست مهارت‌های ضروری حل مسئله که پایایی آن 5/87 درصد به دست آمده است، استفاده شد. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که در کتاب علوم تجربی پایه‌ی پنجم نسبت به حل مسئله، مراحل و مهارت‌های آن کم توجهی شده است. در زمینه‌ی سازمان‌دهی محتوا بر اساس مراحل حل مسئله‌ی دیویی، تنها سه مورد از مجموع یازده درس کتاب چارچوب ارائه‌ی محتوا و فعالیت‌های آن با مراحل حل مسئله انطباق دارد. بنابراین سازمان‌دهی ساختار محتوای کتاب زمینه‌ساز تدریس به شیوه‌ی حل مسئله نیست. همچنین، در زمینه‌ی مهارت‌های ضروری حل مسئله که در ده مؤلفه‌ی اصلی طبقه‌بندی شدند، یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که کتاب نسبت به مجموع این مهارت‌ها کم توجه بوده است؛ مهارت‌های ضروری حل مسئله به طور یکنواخت در کتاب درسی به کار گرفته نشده‌اند و تفاوت قابل ملاحظه‌ای در فراوانی آن‌ها مشاهده شد به طوری که این تفاوت طیفی از 0 تا 37 فراوانی را شامل می‌شود. در این میان بیش‌ترین توجه به مهارت تفسیر، استنباط و نتیجه‌گیری و کمترین توجه نسبت به مهارت‌های تشخیص متغیرها و ارزیابی است. سایر مهارت‌ها نیز با فراوانی نامتوازن و نامتعادل میان این دو حیطه پراکنده هستند. کلید واژه‌ها: حل مسئله، تحلیل محتوا، کتاب درسی علوم تجربی، دیویی
    Abstract
    Abstract: The present research aims at content analysis of fifth- grade elementary book of Sciences with emphasis on problem solving approach of Dewey. Statistical population of the study was written text of all lessons of textbook which were studied in content analysis method. For this purpose, problem solving stages from the point of view of Dewey and its necessary skills were inferred and extracted. In order to analyse approach of the book to necessary stages and skills of problem solving, William Romei technique for analysing general approach of the book to problem solving, and tow tools as checklist of problem solving stages and checklist of necessary problem solving skills of which reliability was 87.5% were used. Research findings show that stages and skills of problem solving have not been considered sufficiently in fifth- grade textbook of Sciences. Only three out of eleven lessons of the textbook have conformity with problem solving stages in the framework of content presentation and its activities in the field of organizing the content base of problem solving stages of Dewey. Therefore, organizing the content structure of the textbook doesn’t provide the opportunity for teaching in problem solving method. In the field of necessary problem solving skills which were classified these skills a lot, necessary skills of problem solving have not been uniformly applied in the textbook and considerable difference was observed in their frequency so that this difference includes frequency spectrum of 0 to 37. Meanwhile, the most attention was paid to skill of interpretation, inference and conclusion and the least attention was paid to variables recognition and assessment skills. Other skills are dispersed between these two areas with unbalanced frequency. Key words: problem solving, content analysis, textbook of Sciences, Dewey