عنوان پایان‌نامه

بررسی تاثیر آموزش راهبردهای مقابله با باورهای غیر منطقی ( با رویکرد شناختی ) بر اضطراب دانش آموزان



    دانشجو در تاریخ ۲۰ دی ۱۳۸۹ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی تاثیر آموزش راهبردهای مقابله با باورهای غیر منطقی ( با رویکرد شناختی ) بر اضطراب دانش آموزان" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مشاوره مدرسه
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1592ع;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 48288
    تاریخ دفاع
    ۲۰ دی ۱۳۸۹
    استاد راهنما
    جواد اژه ای

    پژوهش حاضر ،به منظور بررسی تاثیر آموزش راهبردهای مقابله با باورهای غیر منطقی(با رویکرد شناختی ) بر اضطراب امتحان دانش آموزان پسر پایه اول متوسطه انجام گردیده است. بدین منظور ،شصت نفر از دانش آموزان پسرپایه اول متوسطه از دبیرستانهای شهرستان شهریار به وسیله نمونه گیری تصادفی چندمرحله ای انتخاب شدند . روش پژوهش ،آزمایشی و بر اساس طرح پیش آزمون – پس آزمون ،با گروه کنترل و انتساب تصادفی بود . ابزار اندازه گیری این پژوهش سیاهه اضطراب امتحان اهواز بوده است .که در این پژوهش پایایی(84/.) رضایت بخش داشت. پس از تشکیل دو گروه آزمایش و کنترل ،برنامه آموزش راهبردهای مقابله با باورهای غیرمنطقی (با رویکرد شناختی )جهت کاهش اضطراب امتحان ،به مدت هشت جلسه در مورد گروه آزمایش به اجرا در آمد . سپس بار دیگر پرسشنامه اضطراب امتحان در مرحله پس آزمون توسط آزمودنی ها در هردو گروه تکمیل گردید . و بعد از گذشت یک ما آزمون پی گیری انجام پذیرفت . تحلیل داده ها ی بدست آمده ، با توجه به ماهیت اندازه گیری گروهها در سه مرحله پیش آزمون و پس آزمون و پی گیری با استفاده از تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر صورت گرفت . نتایج حاکی از کاهش معنادار(p<0/05) اضطراب امتحان در گروه آزمایشی بود . کلید واژه ها :راهبردهای مقابله با باورهای غیر منطقی ،اضطراب امتحان
    Abstract
    The purpose of this study was to investigate the effectiveness of coping strategies training the irrational beliefs (cognitive approach) on test anxiety of students in one graders of high schools of Shahryar (Iran). The sample includes 60 students who were selected randomly, according to a multistage sampling method. They were then randomly assigned to experimental and control groups. The design of the study was of pretest-posttest control group type. Instrument used in this study was Ahvaz Test Anxiety Inventory. After eight treatment session for experimental group and follow-up test, the result of repeated Meisure revealed that the effects of coping strategies training process on decreasing test anxiety remained significant for four weeks. Key words: coping strategies, irrational beliefs, test anxiety