عنوان پایان‌نامه

تاثیر فعالیتهای منتخب بر مهارتهای حرکتی کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه بیش فعالی



    دانشجو در تاریخ ۰۶ مهر ۱۳۸۹ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تاثیر فعالیتهای منتخب بر مهارتهای حرکتی کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه بیش فعالی" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 784;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 47461
    تاریخ دفاع
    ۰۶ مهر ۱۳۸۹
    دانشجو
    سعید کوثری
    استاد راهنما
    رسول حمایت طلب

    هدف: هدف اصلی این پژوهش، بررسی تاثیر یک دوره فعالیت بدنی منتخب از برنامه حرکتی اسپارک، بر رشد مهارت های حرکتی ظریف و درشت کودکان مبتلا به ADHD است. روش شناسی: این پژوهش با روش نیمه تجربی انجام شده است. جامعه ی آماری شامل کودکان مبتلا به ADHD می باشند که تحت نظر آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران اداره می شوند، با نمونه ی آماری 54 نفر پسر(7تا 10 سال) که بر اساس جدول مورگان و پرسشنامه ویژگی های فردی انتخاب شده اند می باشد. برای جمع آوری داده ها پس از انجام پیش آزمون از کل نمونه، 2 گروه همکن 10 نفری، بر اساس نتایج پیش آزمون، تشکیل شد. به تصادف یکی از گروه ها به عنوان گروه کنترل و گروه دیگر به عنوان گروه تجربی انتخاب شدند. سپس برنامه ی تمرینی منتخب به مدت 2 ماه (18 جلسه) توسط گروه تجربی اجرا شد و گروه کنترل به فعالیت های معمول خود ادامه می دادند. در پایان جلسه-ی 18 از هر 2 گروه پس آزمون به عمل آمد. ابزار مورد استفاده برای پیش و پس آزمون، آزمون تبحر حرکتی برونینکس-اوزرتسکی بوده است. روش های آماری: داده های بدست آمده بوسیله آمار توصیفی و استنباطی و با استفاده از نرم افزار SPSS-15 تجزیه و تحلیل شدند. آزمون T-Student وابسته برای نشان دادن تفاوت پیش و پس آزمون در هر دو گروه و آزمون T مستقل برای نشان دادن تفاوت گروه های کنترل و تجربی در پس آزمون به کار رفتند(05/0P?). یافته ها: یافته های این تحقیق نشان داد که یک دوره فعالیت بدنی منتخب بر رشد مهارت های حرکتی ظریف و درشت کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی تاثیر مثبت داشته است و آزمودنی-های گروه تجربی در تمام خرده مقیاس های آزمون تبحر حرکتی برونینکس- اوزرتسکی پیشرفت نشان دادند. بنابراین پیشنهاد می شود فعالیت های بدنی منتخب و برنامه های مشابه برای رشد مهارت های حرکتی کودکان مبتلا به ADHD در مدارس استثنایی اجرا شود.
    Abstract
    Title: The effects of a selected training program on the development of fine and gross motor skills in children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). Purpose: The main purpose of this study was to determine the effects of a selected training program over SPARK motor program, on development of fine and gross motor skills in children with ADHD. Methodology: This is a semi-experimental study. The statistical society was composing from children with ADHD that are under special education in Tehran, 54 subjects (boy, age=7 to 10 year) selected from the society by using of Morgan table and characteristics questionnaire. For data collection after the pre-test of total sample, two homogenous groups (per group N=10), based on pre-test results, was formed. One of groups randomly selected as experiment group and other group as control group. The experiment group participated in the selected training program for 18 sessions, while control group participated in daily activity in school, during this time. In the end of 18th session all two groups subjects took part in post test of BOTMP test. Statistics: Statistical analysis using descriptive and inferential statistics, performed on data by SPSS-15. Specifically, using paired T test to indicating the pre and post test differences in per groups, and independent T test for indicating the post differences between experiment group scores (P?0.05). Findings and conclusions: The results of analysis demonstrate that the selected training program improved the fine and gross motor skills in children with ADHD, and subjects in experimental group in all sub-scales of BOTMP test showed progress. Thus we can suggest that to growth of motor skills in children with ADHD, this selected training program use in special schools.