طرح تحقیق: ادراک بازاریان صنف فرش دستباف از اثرات توسعه گردشگری در بازار تاریخی تهران
- رشته تحصیلی
- برنامه ریزی گردشگری(توریسم)
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 48760;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4254
- تاریخ دفاع
- ۲۴ آبان ۱۳۸۹
- دانشجو
- مائده بن
- استاد راهنما
- علی اصغر سعیدی
- چکیده
- چکیده هدف اصلی پایاننامه پیشرو، مطالعه ادراک جامعه میزبان از گردشگری و اثرات توسعه آن بر جامعه میزبان بودهاست که در فرایند برنامهریزی و مدیریت توسعه گردشگری در مقاصد، از اقدامات اساسی به شمار میآید. بر این اساس، از میان مدلهای نظری و مقیاسهایی که به بررسی این ادراک در ادبیات اثرات گردشگری پرداختهاند، "مقیاس نگرش نسبت به اثرات گردشگری (TIAS)"، به عنوان یک مدل رگرسیون چندگانه در پژوهش حاضر تعدیل شدهاست و به طور خاص، در میان بازاریان صنف فرشدستباف بازار تاریخی تهران، مورد آزمون قرار گرفتهاست. از آنجایی که بازار تاریخی تهران در زمره مقاصد گردشگری شهری میباشد، متغیرهای استخراج شده از ادبیات ادراک جامعه میزبان از اثرات توسعه گردشگری، مواردی هستند که بر جوامع میزبان شهری تاثیرگذار میباشند. بازار تاریخی تهران به عنوان مقصد مورد مطالعه، دارای ظرفیتبالقوه بالایی درگردشگری شهری و گردشگری میراث میباشد، ضمنآنکه به لحاظ کارکردهای چندگانه¬ این بازار در زمینههای اقتصادی و اجتماعی فرهنگی، همواره در قلب پایتخت ایران، از اهمیت ویژهای برخوردار بوده¬است. علت انتخاب صنففروشندگان فرشدستباف به عنوان جامعه هدف نیز به این خاطر بودهاست که از میان کسب و کارهای فعال در این بازار، بیشترین تعداد خردهفروشی را به خود اختصاص دادهاند و در عین حال به لحاظ جذابیت فرش دستباف ایران برای گردشگران، این صنف نیز در تعامل بیشتری با گردشگران بوده و از توسعه گردشگری در بازار، بیشتر منتفع میشوند. نتایج حاصل از این بررسی نشاندهنده جنبههای مختلف و میزان متفاوتی از ادراک بازاریان صنف فرشدستباف از اثرات توسعه گردشگری در بازار تاریخی تهران بوده است . ضرایب بتا بدست آمده از رگرسیون چندگانه صورتگرفته نشان داد که 4متغیر، ادراک بازاریان نسبت به توسعه گردشگری، ادراک بازاریان نسبت به منافع اقتصادی حاصل از گردشگری در بازار، ادراک بازاریان از سطح ارتباط خود با بازدیدکنندگان و ادراک بازاریان نسبت به قدرت داشتن در تصمیمگیریها تاثیری معنادار روی نگرش بازاریان نسبت به اثرات توسعه گردشگری در بازار تاریخی تهران داشتند، اما متغیر تعلق اجتماعی بازاریان در بازار معنادار نبود. به طور کلی اثرات توسعه گردشگری در بازار تاریخی تهران توسط بازاریان مثبت ارزیابی شدهاند و بیشترین تاثیر مثبت نیز بواسطه منافع اقتصادی گردشگری توسعه و تداوم یافته و در نهایت بهواسطه گردشگری، به حفظ و احیای این مکان نیز یاری رساندهشود. کلمات کلیدی: گردشگری، توسعه، اثرات، بازاریان صنف فرش دستباف، بازار تاریخی تهران.
- Abstract
- Abstract: The main objective of this thesis is to investigate the host society’s perception of tourism development impact which is one of the most important issues in tourism development planning and management. Among several theoretical scales, the Tourism Impact Attitude Scale (TIAS) was adjusted as a multi regression model after modifying for the study of perceptions of rug sellers in Tehran Grand Bazaar. Since Tehran Grand Bazaar is an urban tourism destination, the variables extracted from the literature of tourism development impact are those which are significantly important for urban tourism destinations. Tehran Grand Bazaar, as the destination at which this study was conducted, has high potential both in urban and heritage tourism. Being a major commercial hub in the heart of Capital of Iran it also has special importance for economic, social and cultural domains. The reason to choose Persian rug sellers as the target group for this research is the large number of the retailers in this business as compared to the other active businesses in Tehran Grand Bazaar; and also because of the fame and attraction of the Persian rug for tourists, the rug sellers usually have more interaction with tourists and obtain great economic benefits from them. The findings of this research show the different aspects and degrees of the perception of the rug sellers toward the tourism development impact in Tehran Grand Bazaar. The Beta coefficients indicate that four variables have a significant impact on the rug sellers’ perception: tourism development, economic benefits from tourism in Bazaar, level of interaction and communication with the tourists and perception of political empowerment in Bazaar; however variable for community attachment was statistically insignificant. In general, the rug sellers positively evaluated the tourism development impacts on Tehran Grand Bazaar especially keeping in view the economic benefits that can be earned due to increase in number