عنوان پایان‌نامه

ادراک معلمان پژوهنده از فرایند اقدام پژوهی



    دانشجو در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۸۹ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "ادراک معلمان پژوهنده از فرایند اقدام پژوهی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    تحقیقات آموزشی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1563ع;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 46506
    تاریخ دفاع
    ۳۱ شهریور ۱۳۸۹
    دانشجو
    مهین مهدویه
    استاد راهنما
    کمال درانی

    اقدام پژوهی، نوعی تحقیق است که معلم پژوهنده با استفاده از آن تلاش می کند تا آموزش خود را بهبود بخشد و نتایج آن را بلافاصله در حل مسائل به کار گیرد. هدف ازاین مطالعه این بود که با استفاده از رویکرد تفسیرگرایی، به بررسی ادراک معلمان پژوهنده از فرایند اقدام پژوهی بپردازد. روش شناسی پژوهش، کیفی بوده و برای تجزیه و تحلیل داده ها و ارائه نظریه نهایی از روش نظریه زمینه ای استفاده شد. تکنیک عمده برای جمع آوری داده ها نیز مصاحبه عمیق بوده است.براساس نمونه گیری هدفمند و نیز با توجه به معیار اشباع نظری، 8نفر از معلمان پژوهنده یکی از مناطق استان خوزستان در این مطالعه شرکت نمودند و ادراک آن ها از اقدام پژوهی مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های بدست آمده ، پنج مقوله عمده شامل: رهاسازی، خوداندیشی، عمل تغییرمحور، آگاهی و نگرانی می باشد. مقوله هسته ای این مطالعه نیز«درک اقدام پژوهی به عنوان فرایند خوداندیشی رهایی بخش» است که سایر مقولات عمده را دربرمی گیرد. نظریه نهایی درقالب یک مدل مفهومی شامل شرایط، راهبرد و پیامدها ارائه شده است.
    Abstract
    Action Research , is one research way that researcher teachers with use it tried to improve her or his training and use it to solve problems. This study aims at the study of researcher teachers perception of action research process by using interpretivism approach. Methodology of research is qualitative and used the grounded theory method to data analysis and produce of theory. Main technique for data collection has been in-depth interview. Eight person of researcher teachers from one of locals of khouzestan state, with purposive sampling based and also by consideration to theoretical saturation criterion, were participated in this study and those perception were analyze. The results including five major category as: emancipation, self-reflection, change-based action, awareness and worry. also, core category of this study is perception of action research as process of emancipatory self-reflection which involving other major categories. End theory presented in one conceptual model including conditions, strategy and consequences.