عنوان پایان‌نامه

رابطه رفتارهای پر خطر با سبک های تربیتی ادارک شده و رابطه با خدا



    دانشجو در تاریخ ۰۴ دی ۱۳۸۹ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "رابطه رفتارهای پر خطر با سبک های تربیتی ادارک شده و رابطه با خدا" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    روانشناسی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه موسسه روانشناسی شماره ثبت: 455
    تاریخ دفاع
    ۰۴ دی ۱۳۸۹
    استاد راهنما
    هادی بهرامی احسان

    چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه رفتارهای پر خطر با سبکهای تربیتی ادراک شده و رابطه با خدا در دانشجویان دانشگاه تهران طراحی شده و در این چارچوب، 13 حوزه از رفتارهای پر خطر شامل رفتارهای ایمنی، چالشی، نا ایمن اجتماعی، خودکشی، مصرف سیگار، مصرف الکل،مصرف مواد مخدر، روابط پرخطر جنسی، رژیم غذایی ناسالم، عامل خطر دوستان، عامل خطر خانواده، عدم فعالیت جسمانی، نبود انگیزه و جهت گیری مناسب مورد بررسی قرار گرفت. نمونه پژوهش در برگیرنده 182 دانشجو ( 93 پسر، 89 دختر) با میانگین سنی 21 سال است که در 88 در دانشگاه تهران در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مشغول به تحصیل - سال تحصیلی 89 بودهاند و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. به منظور جمع آوری اطلاعات مورد نیاز از پرسشنامه رفتارهای پر خطر (نسخه 2007 )، مقیاس ادراک از والدین و مقیاس رابطه با خدا استفاده شد. یافته های تحقیق نشان میدهد که برخی از خرده مقیاس های رفتارهای پر خطر با خرده مقیاس سبکهای تربیتی ادراک شده رابطه منفی و معنادار دارد. تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که متغیر گرمی پدر در پیش بینی رفتار چالشی، مصرف مواد، عامل خطر خانواده، از میزان تبیین کنندگی بالایی برخوردار است و متغیر جنسیت بیشترین نقش را در پیش بینی عدم فعالیت جسمانی، رفتار ایمنی و مصرف سیگار دارد. ضریب همبستگی پیرسون نیز نشان داد که بین اکثر خرده مقیاس های رفتارهای پر خطر با خرده مقیاس گرمی پدر رابطه منفی و معنادار وجود دارد، همچنین متغیر رابطه با خدا رابطه منفی و معنادار با اکثر خرده مقیاس های رفتارهای پر خطر نشان داد. نتایج نشان می دهند که از بین سبک های تربیتی، ادراک متغیر گرمی پدر در کنار رابطه با خداوند نقش با اهمیتی در پیش بینی رفتارهای پرخطر به صورت منفی ایفا می کنند. واژگان کلیدی: رفتارهای پرخطر، سبک های تربیتی ادراک شده، رابطه با خدا، دانشجویان
    Abstract
    Abstract The aim of the present research is to consider the relationship between risky behavior in relation to God and the pervived education Styles among the Tehran University students. In this regard we considered 13 risky behavior fields as follows: security, challenging, social non-secure, smoking, alcohol, drug, sex, unhealthy diet regime, uneducated friends, family, lack of physical activity and taking proper direction. The research samples contain 182 students of Tehran University (93 male and 89 female) with average age of 21 in 2009-2010. They were students of graduate and postgraduate courses whom were selected by culture multi-stage random sampling method. Risky behavior questionnaire (2007 version) perception of parental scale (POPS), In relation to God scale were applied to collect required information. The findings of the research reveal that some sub-scales of the risky behavior have a significants negative relationship with that of percived educated methods. Step by step Regression analysis showed that the father's warmth variable is highly effective in prediction of behaviors such as: challenge, drug abuse and family; and gender variable has the main role in predicting behaviors of smoking, security and lack of physical activity. The Pierson correlation coefficient showed that there is a negative significant relationship between most of risky behavior sub-scales and those of father warmth; communication with God had also a significantly negative relationship with most subscales of risky behaviors. Among six parenter styles, Pervived fathers warms and also communication with God play important roles in Predicting risky behaviors negatively. Key Words: Risky Behaviors, Percived Educational Styles, in Rlation to God, Students.