عنوان پایاننامه
تاثیر برنامه آموزشی خانواده درتغییر نگرش نسبت به رفتار با فرزندان در مقطع راهنمایی
- رشته تحصیلی
- آموزش بزرگسالان
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 33608;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1197ع
- تاریخ دفاع
- ۱۰ مهر ۱۳۸۵
- استاد راهنما
- زهرا بازرگان
- دانشجو
- فاطمه فقهی
- چکیده
- 1-1- پیش درآمد...........................................................................................................................................1 1-2- بیان مسئله..................................................................................................................................1 1- 3 - ضرورت و اهمیت پژوهش....................................................................................................3 1-4- هدف اصلی پژوهش.................................................................................................................3 1-5- اهداف فرعی پژوهش................................................................................................................3 1-6- سوال اصلی پژوهش..................................................................................................................4 1-7- سوالات فرعی پژوهش ............................................................................................................4 1-8- معرفی متغیرها و تعریف آنها....................................................................................................4 فصل دوم پیشینه پژوهش 2-1- پیش درآمد............................................................................................................... ...........................6 2-2 - خانواده............................................................................................................................................................6 2-2-1- مفهوم و تعریف خانواده..........................................................................................6 2-2-2- تاریخ خانواده و اشکال آن.......................................................................................7 2-2-3- انواع خانواده.........................................................................................................8 2-2-4- خانواده از دیدگاه قرآن..........................................................................................9 2-2-5- خانواده از دیدگاه قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.......................................... 10 2-2-6- سیر تحول خانواده در ایران................................................................................. 10 2-2-7- تکوین ابعاد نوین خانواده.....................................................................................11 2-2-8-کارکردهای خانواده..........................................................................................................11 2-2-9- اهداف تشکیل خانواده...........................................................................................12 2-2-10- عوامل مؤثر در تربیت.........................................................................................12 2-2-11- اهمیت و نقش خانواده در تربیت کودکان.............................................................14 2-2-12- مسئولیت خانواده در قبال کودک..........................................................................16 2-2-13- مسئولیت خانواده در قبال اجتماع........................................................................16 2-2-14- الگوی خانواده موفق......................................................................................... 16 2-2-15- جنبه های مختلف رفتار والدین..........................................................................17 2-3- آموزش و مفهوم آن..................................................................................................................18 2-3-1- اهمیت آموزش....................................................................................................19 2-3-2- نیاز به آموزش......................................................................................................19 2-3-3- آموزش بزرگسالان..............................................................................................20 2-3-4- اهداف آموزشی بزرگسالان...................................................................................22 2-3-5- فلسفه آموزش بزرگسالان....................................................................................23 2-3-6- تاریخچه آموزش بزرگسالان.................................................................................23 2-3-7- اصول آموزش بزرگسالان.....................................................................................25 2-3-8- ویژگیهای آموزش بزرگسالان...............................................................................26 .2-3-9- انواع نظریه های آموزش بزرگسالان......................................................................27 2-3-9-1- نظریه های مبتنی بر ویژگیهای بزرگسال................................................................27 2-3-9-2- نظریه موقعیتهای زندگی بزرگسال.........................................................................28 2-3-9-3- نظریه های آگاهی .................................................................................................28 2-3-10- خصوصیات و ویژگی های بزرگسالان................................................................29 2-3-10-1- مفهوم بزرگسالی..................................................................................................29 2-3-10-2- ویژگیهای شناختی بزرگسالان.............................................................................30 2-3-10-3- سرعت وهماهنگی دربزرگسالان.........................................................................31 2-3-10-4- حافظه بزرگسالان................................................................................................31 2-3-10-5- خصوصیات اجتماعی بزرگسالان........................................................................32 2 -3-11- تفاوت آموزش بزرگسالان و خردسالان.............................................................33 2-3-12- موانع آموزش و یادگیری بزرگسالان.................................................................. 34 2-4- یادگیری و تعریف آن..............................................................................................................36 2-4-1- نظریه های یادگیری...............................................................................................37 2-4-2- عوامل مؤثر در یادگیری...................................................................................... 33 2-4-3- روانشناسی خصوصیات فردی و یادگیری بزرگسالان.............................................41 2- 5 - برنامه ریزی آموزش بزرگسالان..............................................................................44 2-5-1- مفهوم برنامه و برنامه ریزی...................................................................................45 2-5-2- مدلهای برنامه ریزی............................................................................................47 2-5-3- علل شکست برنامه های آموزش بزرگسالان در کشورهای جهان سوم......................50 2-6- روش های تدریس بزرگسالان و عوامل مؤثر در انتخاب آن.............................................................51 2-6-1- روشها و فنون تدریس..........................................................................................53 2-7- ارزشیابی..................................................................................................................................55 2-8- نگرش و مفهوم آن...................................................................................................................56 2-8-1- ویژگیهای نگرش.................................................................................................57 2-8-2- تکوین نگرش.....................................................................................................57 2-8-3- تغییر نگرش...........................................................................................................58 2-8-4- اندازه گیری نگرش..............................................................................................58 2-9- آموزش خانواده.......................................................................................................................59 2-9-1- پیش درآمد..........................................................................................................59 2-9-2- آموزش خانواده و تاریخچه آن.............................................................................59 2-9-3 - آموزش خانواده درغرب.................................................................................... 61 2-9-3-1- آموزش خانواده درآمریکا .....................................................................................61 2-9-3-2- آموزش خانواده دراروپای غربی............................................................................61 2-9-3- 4- آموزش خانواده درکشورهای اروپای شرقی.........................................................63 2-9-4- تاریخچه انجمن اولیا و مربیان درایران...................................................................63 2-9-5- آموزش خانواده در ایران......................................................................................64 2-9-6- برنامه آموزش والدین .........................................................................................64 2-9-7- ضرورت آموزش خانواده........................................................................................65 2-9-8- تشکیل برنامه آموزش گروهی والدین......................................................................66 2-9-9- هدفهای آموزش والدین........................................................................................66 2-9-10- اصول آموزش گروهی والدین.............................................................................67 2-9-11- محتوای آموزش والدین......................................................................................69 2-9-12- مشکلات آموزش والدین...................................................................................69 2-10- بررسی پیشینه پژوهش...........................................................................................................70 2-10-1- پیش درآمد.......................................................................................................70 2-10-2- پژوهشهای داخلی.............................................................................................71 2-10-3- خلاصه ............................................................................................................76 2-10-4- پژوهشهای خارجی...........................................................................................77 2-10-5- خلاصه................................................................................................................81 2-10-6- نتیجه گیری.......................................................................................................81 فصل سوم: روش پژوهش 3-1- پیش درآمد..............................................................................................................................82 3-2- روش تحقیق............................................................................................................................82 3-3- جامعه ، نمونه و روش نمونه گیری.........................................................................................83 3-4- روش و ابزارگردآوری اطلاعات..............................................................................................84 3-5- قابلیت اعتمادو اعتبار ابزار اندازه گیری...................................................................................88 3-6- روش اجرای پژوهش..............................................................................................................89 3-7- روش تحلیل داده ها................................................................................................................91 فصل چهارم: یافته های پژوهش 4-1- پیش درآمد..............................................................................................................................92 4-2- تجزیه و تحلیل اطلاعات توصیفی...........................................................................................92 4-3- بررسی سؤالهای پژوهش.........................................................................................................95 فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری 5-1- پیش درآمد............................................................................................................................120 5-2- بررسی و تفسیر یافته های پژوهش.......................................................................................120 5-3- پیشنهادها...............................................................................................................................125 5-4- محدودیتها.............................................................................................................................129 5-5- پیشنهادها...............................................................................................................................129 5-5-1- پیشنهادهای پژوهشی.........................................................................................129 5-5-2- پیشنهادهای کاربردی ........................................................................................130 منابع...............................................................................................................................................131 الف: به زبان فارسی.........................................................................................................................131 ب: به زبان انگلیسی...........................................................................................................139 پیوستها الف:پرسشنامهپیش آزمون................................................................................................................141 ب: پرسشنامه پس آزمون.............................................................................................................. 146 فهرستجدولها 2-1- تحلیل مقایسه ای انواع برنامه..................................................................................................48 3-1- مدارس مجری برنامه آموزش خانواده.....................................................................................84 3-2- تفکیک تعداد و شماره ماده ها بر اساس مؤلفه های مقیاس...................................................87 3-3- مشخصات پرسشنامه در پیش آزمون و پس آزمون.................................................................88 3-4- ضریب قابلیت اعتماد هر مقوله با کل پرسشنامه.....................................................................90 4-1- توزیع پاسخگویان بر حسب سن.............................................................................................93 4-2 - توزیع پاسخگویان بر حسب شغل..........................................................................................94 4- 3 - توزیع پاسخگویان برحسب میزان تحصیلات........................................................................94 4-4- توزیع پاسخگویان بر حسب تعداد فرزندان.............................................................................95 4-5 - مشخصه های توصیفی مقوله پذیرش خصوصیات و ویژگیهای نوجوانی در پیشآزمون.......97 4-6- مشخصه های توصیفی مقوله پذیرش خصوصیات و ویژگیهای نوجوانی در پس آزمون.........99 4-7- آزمون tبرای بررسی تفاوت میانگین های مقوله اول درپیش آزمون – پس آزمون.................100 4-8 - مشخصه های توصیفی مقوله تربیت دینی نوجوان در پیش آزمون.......................................101 4-9- مشخصه های توصیفی مقوله تربیت دینی نوجوان در پس آزمون................................................102 4-10آزمون tبرای بررسی تفاوت میا نگین های مقوله دوم درپیش آزمون – پس آزمون..............103 4-11- مشخصه های توصیفی مقوله تربیت جنسی نوجوان در پیش آزمون...................................104 4- 12- مشخصه های توصیفی مقوله تربیت جنسی نوجوان در پس آزمون...................................105 4-13- آزمون tبرای بررسی تفاوت میا نگین های مقوله سوم درپیش آزمون- پس آزمون...........106 4- 14- مشخصه های توصیفی مقوله تربیت عاطفی و اجتماعی نوجوان در پیش آزمون...............107 4- 15- مشخصه های توصیفی مقوله تربیت عاطفی و اجتماعی نوجوان در پس آزمون................109 4-16- آزمون tبرای بررسی تفاوت میا نگین ها مقوله چهارم درپیش آزمون- پس آزمون............110 4-17 - مشخصه های توصیفی مقوله مشکلات تحصیلی نوجوانان در پیش آزمون.......................111 4-18 - مشخصه های توصیفی مقوله مشکلات تحصیلی نوجوانان در پس آزمون........................112 4-19- آزمون tبرای بررسی تفاوت میا نگین های مقوله پنجم درپیش آزمون- پس آزمون..........113 4-20- مشخصه های توصیفی مقوله نحوه ارتباط خانه و مدرسه در پیش آزمون.........................114 4-21 - مشخصه های توصیفی مقوله نحوه ارتباط خانه و مدرسه در پس آزمون.........................115 4-22- آزمون tبرای بررسی تفاوت میانگین های مقوله ششم درپیش آزمون- پس آزمون...........116 4-23 - مشخصه های توصیفی مقوله آشنایی با خدمات مشاوره در پیش آزمون...........................117 4-24 - مشخصه های توصیفی مقوله آشنایی با خدمات مشاوره در پس آزمون............................118 4-25-آزمون tبرای بررسی تفاوت میا نگین های مقوله ششم درپیش آزمون- پس آزمون...........119 4-26- آزمون tبرای بررسی تفاوت میا نگین های هفت مقوله درپیش آزمون- پس آزمون.........119 فهرست نمودارها نمودار2-1طبقه بندی سلسله مراتب نیازها......................................................................................34 نمودارشماره2-2- نمونه ای از مدل برنامه ریزی خطی آموزش بزرگسالان......................................48 نمودار2-3- اجزای شیوه سیستمی برنامه ریزی آموزش بزرگسالان..................................................49 چکیده فرد در خانواده به دنیا می آید و تربیت او در خانواده آغاز می شود لذا آموزش والدین با هدف اصلاح ، بهبود و تغییر دانش و نگرش والدین نسبت به رفتار با فرزندان و در نتیجه اصلاح جامعه می بایست یکی از نیازهای اساسی بزرگسالان یعنی آشنایی با اصول تربیت کودکان و راههای چگونگی استفاده از آموخته ها را، برآورده سازد. پژوهش حاضرکه به روش آزمایشی و با استفاده از طرح شبه آزمایشی با یک گروه و اجرای پیش آزمون- پس آزمون انجام گرفت این موضوع را بررسی نمود که آیا برنامه آموزش خانواده در تغییر نگرش مادران در رفتار با فرزندانشان مؤثر است ؟ جامعه آماری این پژوهش را مادران دانش آموزان مدارس راهنمایی شهرستان بهبهان که در برنامه آموزش خانواده در سال تحصیلی 85 ـ 1384 شرکت کردهاند، تشکیل می داد. همچنین به دلیل تعداد محدود افراد شرکت کننده در برنامه آموزش خانواده کلیه افراد شرکت کننده یعنی یکصد و بیست نفربه عنوان افراد نمونه انتخاب شدند که در زمان اجرای پس آزمون تعداد آنها به یکصد و دو نفر تقلیل یافت.ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه محقق ساخته چهل و چهار سوالی به روش لیکرت بوده و ضریب اعتبار پرسشنامه برابر 87/0محاسبه شد.برای تجزیه و تحلیل داده های حاصل از پرسشنامه از آزمون پارامتریک t برای گروههای وابسته استفاده شد و در مجموع پژوهش حاضربه این نتیجه رسید که برنامه آموزش خانواده که به شکل سنتی و با استفاده از شیوه سخنرانی، بدون توجه به معیارهای لازم برای برنامه ریزی آموزش بزرگسالان صورت می گیرد نمی تواند به اهداف آموزشی خود که تأثیرگذاری بر روی نگرش و ایجاد آمادگی برای عمل در مادران می باشد، دست یابد و به نظر میرسد که برنامه آموزش خانواده نیازمند بازنگری در برنامه ریزی، طراحی، اجرا و ارزشیابی میباشد.
- Abstract
- An individual is born,and his education starts within his family. So education parents with the aim of correction and changing their knowledge and attitude toward children behaviour as well as society correction should be consider one of the basic needs of adults education.This research has been prepared T-Test method by using quasi-experimental design with a single group and completing Pre Test-Post Test. It investigates whether the programe of family education, regarding changing the attitude of mothers towards their children, is effective or not.The statistical society of this search are mothers of students of middle schools at the city of Behbahan that attend in academy 1384-85 at family education programe.Because of unsufficent persons taken part in the programe, 120 individual have been selected as sample individuals who reduced to 102 at time of Post Test.The programe used for this researh was a questionnaire of 44 questions based on Likert and the validity coefficient of questionnaire is almost 87%. To analize the data of the questionnaire T.Parametric Test was uesd and consequently the reseaech led to this point that traditional family education programe like lecturing without any attention to required standards are not going to reach their teaching aims which are not effecting the attitude of mothers and them preparing to act.It seems family education programe requires a new programing`planning`performing and evaluating.