عنوان پایاننامه
بررسی اثر آهک هیدراته بر خواص مکانیکی مخلوطهای آسفالتی گرم (HMA) در شرایط سرد و یخبندان
- رشته تحصیلی
- مهندسی عمران - راه و ترابری
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس یک فنی شماره ثبت: 1456;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 46783
- تاریخ دفاع
- ۲۹ شهریور ۱۳۸۹
- دانشجو
- پیمان محلاتی
- استاد راهنما
- منوچهر لطیفی نمین
- چکیده
- رویههای HMA (مخلوط آسفالت گرم) در آب و هوای سرد و یخبندان تحت تنش های شدیدتری قرار میگیرند و امکان ایجاد خرابی در آنها افزایش مییابد. یکی از روشهایی که در حال حاضر برای حفظ دوام و کاربری بهتر این رویهها بکار میرود استفاده از مواد افزودنی اعم از مایع یا جامد است. آهک هیدراته به عنوان یکی از این مواد اثرات سودمند خود را بر این رویهها در آب و هوای معمول و در مقابله با پدیده عریان شدگی در نواحی پر باران و مرطوب نشان داده است ولی تحقیقات کمتری بر روی آن در شرایط آب و هوای سرد و به عنوان عاملی برای افزایش مقاومت کششی صورت گرفته است. در این تحقیق تاثیر آهک هیدراته بر روی مدول برجهندگی به عنوان یکی از مهمترین پارامترهای مکانیکی مخلوطهای آسفالتی و مقاومت کششی بطور خاص در شرایط آب و هوای سرد و یخبندان و تحت اثر سیکلهای یخبندان – ذوب بررسی گردید. برای این منظور نمونههای مخلوط آسفالتی با درصدهای متفاوت آهک بعنوان ماده افزودنی، در دستگاه تراکم ژیراتوری و تحت مقدار تراکمهای مناسب تهیه شدند. برای مدل سازی اثر یخبندان، این نمونه ها در سیکل های انجماد – ذوب قرار گرفته و روند و میزان تاثیر درصدهای متفاوت آهک هیدراته افزوده شده بر مدول برجهندگی و مقاومت کششی آنها با توجه به این سیکلها بررسی گردید. جهت تعیین شاخصهای مقاومتی از دستگاه UTM که قابلیت اعمال نیرو در مود های بارگذاری مختلف را داراست استفاده شد و برای تعیین مقاومت کششی از دستگاه بارگذاری مارشال با پایهی بارگذاری قطری استفاده گردید. جهت ارزیابی میزان تاثیر آهک افزوده شده از نمونههای آسفالتی مشابه، ولی بدون آهک، بعنوان ضاخص استفاده گردید. بطور واضح بهبود خواض مکانیکی رویههای HMA با افزایش درصد آهک هیدراته افزوده (البته در بازه خاصی) دیده شد.
- Abstract
- HMA Pavement layer, in cold regions, are subjected to more severe stresses therefore its possibility to failure increases. To maintain the durability of these layers, one of the main solutions is to use solid or liquid additives. Hydrated lime as one of these materials, has shown its beneficial effects in common warm and moist climates, especially as an anti-stripping additive, but less studies has been performed on its beneficial effects in cold conditions as a factor which increases the tensile strength. In this study the effect of hydrated lime on resilient modulus of hot mix asphalts, as one of the most important mechanical properties, and tensile strength parameter has been evaluated, particularly in cold and freezing weather conditions and under freeze-thaw cycles. For this purpose, different samples of asphalt mixtures with different percentages of lime as the additive has been prepared under controlled compressive force using gyratory compactor. To simulate the condition of freezing and thawing, these specimens has been put to freeze-thaw cycles and the values of resilient modulus and tensile strength, the trend of these values and the effect of different percentages of added lime on these values has been evaluated. To determine the resilient modulus, the UTM5 device which has the ability of loading in different modes and marshal device with indirect tensile strength jig for measuring tensile strength, has been used. As an indicator, some similar specimens but without any added lime were brought into the tests. Clearly, improvements in mechanical properties of HMA Layers with increase in percentage of added lime, in certain boundary, have been observed.