عنوان پایان‌نامه

بررسی رفتار تونل های راه آهن در برابر زمین لرزه با استفاده از تحلیل عددی



    دانشجو در تاریخ ۱۹ خرداد ۱۳۸۹ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی رفتار تونل های راه آهن در برابر زمین لرزه با استفاده از تحلیل عددی" را دفاع نموده است.


    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس یک فنی شماره ثبت: 1395;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 44835
    تاریخ دفاع
    ۱۹ خرداد ۱۳۸۹
    استاد راهنما
    مسعود پلاسی

    در این تحقیق نتایج بررسی‌های محاسباتی در خصوص تأثیر زلزله بر مقاطع تونل های راه‌آهن ارائه می‌شود. در این محاسبات تونل‌ها با ابعاد مختلف و با شرایط مرزی مختلف مدل گردیده و تحت تأثیر طیف زلزله معین قرار‌گرفته اند. روش تحلیل به وسیله کاربرد نرم افزار اجزای محدود اباکوس است. مطالعه تأثیر زلزله بر اساس مقایسه نیروهای محوری، نیروهای برشی، لنگرهای خمشی، تغییرمکان‌ها و تنش ها بین دو حالت در شرایط استاتیکی ‌(بدون وجود زمین‌لرزه) ودر شرایط دینامیکی (با وجود زمین‌لرزه) صورت میگیرد. همچنین تأثیر مرکز زلزله، شرایط مرزی، رفتار پلاستیک دراگر- پراگر سنگ، سختی مقطع پوشش تونل، عمق تونل، نیمه بی نهایت بودن مدل واقعی و اعمال المان های میراگر در مرزها، و‌ المان‌بندی سنگ نسبت به المان‌بندی پوشش بررسی میشود. همچنین نوع تونل دوقلو یا تونل تکی با پیشنهاد طبقه جداسازی برای کاهش نیروهای زلزله وارده به بدنه تونل، نشان داده میشود.
    Abstract
    Computational results of this study reviews the effect of earthquakes on the sections of railroad tunnels. The tunnels with different sections and different conditions has been modeled, and their behavior have been studied under El-Centro earthquake. The finite element software ABAQUS 6.9-1 has been used and the effect of earthquake is studied by comparing the axial forces, shear forces, bending moments, displacement and stresses at two states: at static conditions (without earthquake) and at dynamic conditions (with earthquake). Also, the effects of the earthquake center, boundary conditions, Dragr – Pragr plastic behavior of rock, lining stiffness , tunnel depth, semi-infinite model, elements of damping in borders of model, type of element for rock and lining, use of single or twin have been investigated.