برآورد سطح آلودگی صوتی در محیط های شهری و ارائه راهکارهای مدیریتی منطقه ۶ تهران
- رشته تحصیلی
- برنامهریزی مدیریت وآموزش محیط زیست
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده محیط زیست شماره ثبت: ENV 1093;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 60749
- تاریخ دفاع
- ۳۰ دی ۱۳۹۲
- دانشجو
- آیسان ایمان پورنمین
- استاد راهنما
- تورج نصرآبادی
- چکیده
- آلودگی صوتی یکی از مهم¬ترین آلاینده¬های محیط¬زیست در نواحی شهری است. بزرگ¬ترین منبع آلودگی صوتی کلان¬شهر تهران خودروها می¬باشند. بزرگراه¬های شهری در تهران به دلیل حجم بالای تردد و سرعت بالای خودروها دارای آلودگی صوتی بیشتری هستند و با توجه به این¬که منطقه شش شهر تهران آلوده¬ترین منطقه از لحاظ آلودگی صوتی است، لذا بزرگراه کردستان که تنها بزرگراه دارای دیواره صوتی در این منطقه است، به¬عنوان منطقه مورد مطالعه انتخاب شد. این بزرگراه دارای حجم ترافیک بالا و در نتیجه آلودگی صوتی زیادی می¬باشد که همین امر منجر به احداث دیواره صوتی در حاشیه غربی این بزرگراه حد فاصل خیابان پانزدهم تا بزرگراه جلال آل احمد در سال 1390 شد. احداث این دیواره و مطالعات اجرایی آن مربوط به قبل از تغییر وضعیت تقاطع بزرگراه کردستان- شهید گمنام، از نوع هم¬سطح به غیر¬هم¬سطح است. لذا پس از ایجاد تغییر در تقاطع وضعیت ترافیکی بزرگراه دچار تغییر شده و در نتیجه وضعیت آلودگی صوتی منطقه نیز تغییر کرده است. در این تحقیق علاوه بر مطالعه کلی وضعیت آلودگی صوتی منطقه، نقشه¬های صوتی بزرگراه در وضعیت¬های مختلف مدلسازی شده و میزان تأثیرگذاری نوع تقاطع بر آلودگی صوتی مناطق مسکونی مجاور بررسی شد. جهت انجام این مطالعات نرم¬افزار مدلساز Sound plan، دستگاه صوت¬سنج و اطلاعات ترافیکی بزرگراه به¬کار گرفته شده است، موانع موجود از جمله ساختمان¬های اطراف بزرگراه، فضای سبز و غیره نیز توسط نرم¬افزار مدلساز Sound Plan پردازش شده و از نرم¬افزارهای Auto CAD و Arc GIS نیز در تعریف مدل استفاده شده است. در نهایت نتایج حاصل از مدلسازی با هم مقایسه شده، دلیل افزایش و کاهش سطح صدا در هر وضعیت بیان شده و راهکارهای مدیریتی محیط¬زیست جهت کنترل بیشتر آلودگی صوتی ارائه گردید. کلمات کلیدی: آلودگی صوتی، دیواره صوتی، محیط¬زیست شهری ، مدیریت محیط¬زیست
- Abstract
- Abstract Noise pollution is one of the most important pollutants of environment in urban areas. Vehicles are the main source of noise pollution in Tehran metropolitan. Urban highways have more noise pollution due to high traffic load and high speed vehicles. As region 6 of Tehran is the most polluted region in terms of noise pollution and Kurdistan highways is the only highway with noise barrier wall in this region, it was chosen as the case study. This highway has high traffic load and consequently high noise pollution which led to construction of noise barrier wall in the western margin of the highway between Fifteenth Street to Jalal Al Ahmad highway in 2011. Installation of noise barrier wall and its feasibility study had been performed before changing of intersection of Kurdistan-Gomnam highway from coplanar to non coplanar type, so the traffic situation of highway and consequently noise pollution situation of region changed following changing of intersection. In this study, we modeled the sound map of highway in various situations in addition to overview of noise pollution situation of region and examine the effect of intersection type on the noise pollution of surrounding residential areas. The sound plan software, sound gauge and traffic data of highway was applied in this study. Obstacles such as surrounding buildings of highways, green spaces and etc were processed by the sound plan software. Furthermore, AutoCAD and ArcGIS software was used to define the model. Finally, the results of modeling were compared and environmental management procedures were proposed to control noise pollution. Keywords: noise pollution, noise barrier, urban environment, environmental management