عنوان پایاننامه
بررسی اثر بخشی آموزش روش های اصلاح رفتار به مادران دارای فرزند با آسیب شنوایی بر پرخاشگری فرزندانشان
- رشته تحصیلی
- روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 63074
- تاریخ دفاع
- ۰۸ بهمن ۱۳۹۲
- دانشجو
- سروه سلیمانی
- استاد راهنما
- احمد به پژوه
- چکیده
- چکیده مقدمه، پرخاشگری زیر مجموعهای از اختلال سلوک است، رفتاری که هدف آن آسیب رساندن به خود و دیگران است. آسیب شنوایی میتواند تأثیر عمیقی بر تحول زبان کودک، مهارتهای شناختی، پیشرفت تحصیلی، مهارتهای اجتماعی و برقراری رابط? دوستانه داشته باشد. بنابراین کودکان مبتلا به آسیب شنوایی در معرض طیف وسیعی از اختلالها و مشکلات رفتاری قرار دارند. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش روشهای اصلاح رفتار به مادران دارای فرزند با آسیب شنوایی بر کاهش پرخاشگری فرزندانشان است. روش، طرح تحقیقی در این پژوهش، طرح شبه آزمایشی با گروه کنترل پیش آزمون و پس آزمون که از روش آزمون آماری تحلیل کوواریانس یک راهه برای آزمودن فرضیه استفاده شده است، جامعه آماری، در این پژوهش تمامی دانش آموزان آموزشگاه ناشنوایان نظام مافی واقع در منطقه نه تهران در سال تحصیلی 91-1392و سی نفر از دانش آموزان دارای آسیب شنوایی در آموزشگاه ناشنوایان نظام مافی که بر اساس سیاهه رفتاری کودک که توسط مادرانشان تکمیل شده و نمره T پرخاشگریشان با توجه به سن و جنس، حداقل 1.5انحراف استاندارد بالاتر از میانگین بوده به عنوان نمونه، انتخاب شدند. یافتهها، نشان داد که فرضیه تحقیق در سطح (1P<./..) معنادار است که نشان دهنده تأثیرگذاری آموزش روشهای اصلاح بر پرخاشگری گروه آزمایشی است. نتیجهگیری، آموزش روشهای اصلاح رفتار به مادران موجب کاهش پرخاشگری کودکان با آسیب شنوایی میشود.
- Abstract
- The Effectiveness of Teaching Behavioral Modification Techniques to Mothers Who Had Children with Hearing Impairment to Reduce Aggressiveness in Their Children Abstract Introduction: Aggression is a type of conduct disorders and aims to harm oneself and others. Hearing impairment may have a profound impact on the development of children's language, cognitive skills, academic achievement, social skills, and friendship relationship. Therefore, children with hearing impairment are exposed to a broad spectrum of behavioral disorders and problems. The present study was conducted to evaluate the effectiveness of teaching behavioral modification techniques to mothers who had children with hearing impairment to reduce aggressiveness in their children. Method: This quasi-experimental study was performed with a pre-test-post-test design with the control group. The hypothesis was tested by using one-way ANOVA. The statistical population of this study included all students of Nezam-e Mafi Deaf School in Tehran, Iran in the academic year 2012-2013. Of the statistical population, 30 students with hearing impairment were selected according to the child behavior checklist completed by their mothers and a minimum standard deviation of 1.5 higher than the mean for the aggressiveness T-score regarding their age and sex. Results: The results showed that the hypothesis of the study was significant at P<0.001, that is, teaching behavioral modification techniques to mothers was effective in reducing aggressiveness in their children. Conclusion: Teaching behavioral modification techniques to mothers can reduce the aggressiveness of their children. Keywords: Aggressiveness, Behavioral Modification Techniques, Mothers of Children with Hearing Impairment