عنوان پایان‌نامه

طراحی و بررسی اثر بخشی نرم افزار آموزش مفاهیم ریاضی پایه بر دانش آموزان آهسته گام با نشانگان داون سننین ابتدایی شهر تهران



    دانشجو در تاریخ ۱۰ بهمن ۱۳۸۶ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "طراحی و بررسی اثر بخشی نرم افزار آموزش مفاهیم ریاضی پایه بر دانش آموزان آهسته گام با نشانگان داون سننین ابتدایی شهر تهران" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1324ع;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 37913
    تاریخ دفاع
    ۱۰ بهمن ۱۳۸۶
    استاد راهنما
    فریدون یاریاری

    هدف : بررسی تأثیراستفاده از نرم افزار آموزشی طراحی شده بر آموزش مفاهیم ریاضیات (مفاهیم پایه، تشخیص اعداد و شمارش اعداد) به دانش آموزان با نشانگان داون بوده است. روش: با بهره گیری از روش آزمایشی، تعداد 30 دانش آموز 10-8 ساله با نشانگان داون از بین جامعه آماری این دانش آموزان در شهر تهران پس از انتخاب و همتا سازی به صورت تصادفی در طرح پیش آزمون- پس آزمون به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات برای متغیر آموزش(مفاهیم پایه، تشخیص اعداد،شمارش اعداد) پیش آزمون و پس آزمون معلم ساخته بود. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی و استنباطی(تحلیل واریانس دو راهه و سه راهه) استفاده شد. یافته ها: نتایج این پژوهش نشان داد که بکارگیری نرم افزار کمک آموزشی طراحی شده در آموزش مفاهیم پایه((p=0/000<0/01 و شمارش اعداد(p=0/009<0/01) در دانش آموزان با نشانگان داون مو?ثرتر از روش سنتی و در تشخیص اعداد، ت?ثیری همسان با آن داراست. بنابراین به نظر می رسد این نرم افزار برای این گروه از دانش آموزان مناسب باشد. نتیجه گیری: با استفاده از نرم افزار کمک آموزشی رایانه ای می توان مفاهیم پایه، تشخیص اعداد و شمارش اعداد را به دانش آموزان با نشانگان داون، آموزش داد.
    Abstract
    Purpose: This survey is an examination for the efficacy of designed teaching software use on mathematic concepts teaching (basic concepts, recognizing numbers, and counting numbers) to students with Down syndrome. Method: By means of experimental method on 30 students of 8-10 year-old with Down syndrome from among observation society after selecting and matching randomly, they were divided into experimental and control groups after participating in pretest and posttest, in Tehran. Data gathering instruments for pre-test and post-test teaching variable (basic concepts, numbers recognition, and counting numbers) have been made by the instructor. For data analysis, descriptive and inferential statistics (two ways and three ways ANOVA) were used. Findings: Based on the results of this survey, using designed teaching aids Software in basic concepts teaching (p=0/000<0/01) and counting numbers (p=0/009<0/01) in students with Down syndrome is more effective than a traditional method and it has similar effect in recognizing numbers. Therefore, it seems this software is suitable for this group. Result: Using computerized teaching aids software, basic concepts, recognizing numbers, and counting numbers could be trained to students with Down syndrome.