عنوان پایاننامه
تاریخ تئاتر حماسی در عراق-مجلس شمر کشی
- رشته تحصیلی
- کارگردانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 11931;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81624;کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 11931;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81624
- تاریخ دفاع
- ۲۲ شهریور ۱۳۹۶
- دانشجو
- علی عبدالحسین حمودی فیاض
- استاد راهنما
- تاجبخش فنائیان
- چکیده
- در اینجا هدف از بحث شناخت نظریه برشت و مقدار تأثیر آن بر نمایشنامههای عراقی میباشد چراکه کارگردانانی همچون (ابراهیم جلال ملقب به برشت عراقی) و عونی کرومی و قاسم محمد (نمایشنامه بغداد ازلی میان جد و طنز) از تجربیات ابداعی و مقدار تأثیرپذیری از نظریه حماسی بهره بردهاند و نمایشنامه (بغداد ازلی میان جد و طنز) به عنوان یک نمونه نظری بحث انتخاب گردید، این نمایشنامه توسط قاسم محمد تهیه و کارگردانی شده است. تعدادی مفاهیم وجود دارد که در طی بحث به آن پرداخته میشود و میتوان تأثیر برشت را بر نمایشنامههای معاصر به طور کلی مشاهده نمود طوری که این تأثیر گذاری بسیار عمیق و کسترده بوده است. این تعامل و ارتباط با کارگردان و متن آغاز شده است ولی با تماشاگر این نوع ارتباط شروع نشده است. بیداری کارگردان نتیجه بیداری اجتماع و فکری میباشد و بر اساس نظریه برشت وظیفه راوی بیان حادثه تاریخی یا واقعیت معاصر میباشد اما این با منطق برشت سازگار نمیباشد.
- Abstract
- Most of the historical books on the history of Mesopotamia had passed different periods and areas . It was the home of many human civilizations and the source of many sciences and cultures. Studies, then differed in dealing with the theme of Iraqi theater and its stages of development and the impact of Western ideas, currents and theories. Some critics,therefor confirm the existence of an advanced Iraqi theater influenced by modern theatrical theories, yet others reduce this influence and indicate that such a theater is denied. In order to understand the most prominent concepts adopted by the Iraqi theater, it is important and necessary here to investigate the Iraqi theater works in the direction and to highlight the points of transformation, where the theory of epic theater, which came by the philosopher and director Bertolt Brecht, has a clear impact on the style of writing and directing in the Iraqi theater and hence made the objectives of this research identify the Brechtain theory and the extent of its influence on the Iraqi theater. So the thesis deals with the work of directors ((Ibrahim Jalal, which is called ( as he is called the Brecht of Iraq), Awni Krumi and Qasim Mohammed) and their creative experiences and the impact of the epic theory on such writings. To clarify this idea, the researcher has been chosen the play (Baghdad forever between the Seriousness and Fars) as an object of the research and this play is prepared and directed by Mohammad Qasim.There are several concepts reached throughout this research and found that the impact of Brechtian on the contemporary stage in general invoking a huge discussion at the level of composition, representation and directing. The research deals first with the director and text and then with the spectator finding that the director's awareness is the outcome of social consciousness and intellectual according to Brechtian, taking the task of the narrator and of a historical incident or contemporary reality with its social backgrounds and this cannot be directed by the director according to the Brechtian epic theater unless it addresses the logic and mind of the human being in addition to respect for his/ her noble emotions. Keywords: Epic theater, Brecht, Iraqi theater, Ibraheem Jalal, Awni Karoomi, Qasim Mohammed