عنوان پایاننامه
بررسی نیم رخ شناختی کودکان ناشنوای پیش زبانی باتجربه کاشت حلزونی در گروههای سنی مختلف
- رشته تحصیلی
- روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 68239;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2318
- تاریخ دفاع
- ۰۴ بهمن ۱۳۹۳
- دانشجو
- میترا رجب بلوکات
- استاد راهنما
- سعید حسن زاده
- چکیده
- چکیده هدف اصلی این پژوهش بررسی نیمرخ شناختی کودکان ناشنوای کاشت حلزون شده در هوش آزمای نوین تهران استانفورد ـ بینه، مقیاس¬های هوش وکسلر کودکان نسخه چهارم و وکسلر تکمیلی است. پژوهش از نوع توصیفی و زمینه¬یابی است. 60 نفر از کودکان ناشنوای کاشت حلزون شده به روش نمونه¬گیری در دسترس انتخاب و با توجه به سن کاشت به سه گروه (کاشت حلزون قبل از 6 سالگی، بین 6 تا 12 و 12 تا 18 سالگی) طبقه¬بندی شدند، تمام آزمودنی¬ها به وسیله هوش آزمای تهران استانفورد ـ بینه مورد ارزیابی قرار گرفتند، 17 نفر توسط مقیاس¬های وکسلر چهارم و 5 نفر توسط هر سه آزمون ارزیابی شدند. اطلاعات جمع¬آوری شده با استفاده از آزمون t تک نمونه¬ای و تحلیل واریانس یک طرفه تجزیه و تحلیل شد. داده¬های به دست آمده بیانگر آن است که هر سه گروه آزمودنی¬ها در هر سه آزمون عملکردی پایین¬تر از هنجار داشته¬اند. آزمودنی¬ها به طور میانگین نمرات بالاتری در مقیاس¬های غیرکلامی وکسلر چهارم کسب کردند و عملکرد گروهی که پیش از 6 سالگی تحت جراحی کاشت حلزون قرار گرفتند، هم در حیطه¬های کلامی و هم غیرکلامی بهتر از دو گروه دیگر بوده است. به نظر می¬رسد سن کاشت در سنین بالاتر تاثیر بسیار اندکی بر بهبود توانایی¬های شناختی کودکان دارد. واژگان کلیدی: نیمرخ شناختی. کودکان ناشنوای پیش زبانی.کاشت حلزون.
- Abstract
- Abstract The main purpose of this study is to examine the cognitive profile of deaf children with implanted cochlear in Tehran-Stanford-Binet intelligence scale, Wechsler intelligence scale for children fourth edition, and the Integrated Wechsler scale. The study is a descriptive survey research. Using the availability sampling technique, 60 deaf children with cochlear implantation were selected, and regarding the age of implantation, they classified into three groups (cochlear implanted before 6 years old, implantation between 6 to 12 years old, and implantation between 12 to 18 years old). All the subjects were evaluated through using Tehran Stanford-Binet Intelligence Scale; and 17 individuals were evaluated by the fourth Wechsler and 5 individuals were assessed by every three scales. The collected data was analyzed by applying one-sample t-test and one-way ANOVA (analysis of variance). The obtained data indicate that all the three groups of subjects showed lower-than-norm performances in every three tests. The subjects gained higher scores (in average) in non-verbal scales of the fourth Wechsler; and the group performance of the group one, those who experienced cochlear implantation before six years old, was better than the other two groups in realm of verbal as well as non-verbal intelligence. It seems that the age of implantation in higher ages has a little effect on improvement of children’s cognitive abilities. Keywords: cognitive profile, prelingual deaf children, cochlear implantation