عنوان پایان‌نامه

طراحی شبکه های حمل و نقل چند حالته بازگشت پذیر



    دانشجو در تاریخ ۳۰ دی ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "طراحی شبکه های حمل و نقل چند حالته بازگشت پذیر" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی پردیس 2 فنی شماره ثبت: 2916;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 67663
    تاریخ دفاع
    ۳۰ دی ۱۳۹۳

    حمل ونقل بار جزء کلیدی هر زنجیره تامین است. از آنجایی که تجارت امروزه تنها در سطح ملی صورت نمی-گیرد، حمل ونقل جاده ای همواره یک راهکار مناسب برای جابه جایی کالاها نیست. از اینرو به مدهای دیگر حمل ونقل و یا ترکیبی از آن ها یا به عبارتی شبکه های حمل ونقل چندمده نیاز است. از طرف دیگر، با گسترش شبکه های حمل ونقل، وقایع گوناگون طبیعی و یا انسانی که اغلب غیر قابل پیش بینی نیز هستند، ساختار اینگونه شبکه ها را تهدید می کند. در این پایان نامه، یک شبکه حمل و نقل چندمده بار با ساختار سلسله مراتبی در قالب یک مسئله مکانیابی هاب غیرکامل مدل‌سازی می گردد. علاوه بر معیارهای سنتی شامل هزینه و زمان، مدل پیشنهادی معیار بازگشت‌پذیری شبکه حمل ونقل را نیز در نظر می گیرد. دو مدل مجزا در این مطالعه در نظر گرفته شده است. مدل اول، مدل فازی مختلط عدد صحیح خطی است که در آن به منظور مقابله با ریسک های ناشی از نوسانات غیر قابل پیش‌بینی در مقادیر پارامترهای سمت عرضه و تقاضا (ریسک های عملیاتی)، این پارامترها به شکل داده‌های فازی در نظر گرفته شده اند. برای حل این مدل از یک روش برنامه‌ریزی امکانی مناسب جهت تبدیل مدل اولیه فازی به یک مدل قطعی معادل استفاده خواهیم کرد. در این مرحله، مدل به دنبال اخذ تصمیمات تخصیص و مکانیابی درخصوص هاب مرکزی، هاب های محلی و گره های تقاضا می باشد. از طرف دیگر، مدل دوم تحت شرایط اختلال طراحی شده است. در این مدل، برای افزایش خاصیت بازگشت‌پذیری شبکه، استراتژی‌های ذیل به همراه راهکار برای هر یک در نظر گرفته شده‌اند: تداوم حمل ونقل برای پاسخگویی به تقاضا با در نظر گرفتن حمل ونقل جایگزین و یا هاب مرکزی جایگزین با توجه به بروز اختلال، در نظر گرفتن ظرفیت ذخیره شده برای هاب ها و مدهای حمل ونقلی مانند کانتینر و وسایل نقلیه در شبکه حمل ونقل طراحی شده با اندازه گیری حداکثر مقدار ظرفیت مجاز برای هاب ها و مدهای حمل ونقلی برای پاسخگویی به تقاضای هر جفت مبدا و مقصد در صورت بروز اختلال. به عبارت دیگر، مدل دوم یک مدل سناریو-محور می باشد. به طور خلاصه تصمیم گیری درمورد انتخاب محل هاب ها، انتخاب انواع مدهای حمل ونقل بین هر دو گره و مشخص کردن وضعیت پوشش دهی در یک شبکه حمل ونقل در سطح استراتژیک و عملیاتی با در نظر گرفتن خاصیت بازگشت پذیری، در قالب دو مدل مجزا بررسی شده اند. در پایان، اعتبارسنجی مدل ها انجام شده و چندین نمونه عددی با روشی هوشمندانه تولید و نتایج آن ها بررسی شده اند و ارزش مدل های پیشنهادی ثابت شده است. واژه های کلیدی: مساله مکانیابی هاب، عدم قطعیت، ریسک اختلال، خاصیت بازگشت پذیری، طراحی شبکه حمل ونقل
    Abstract
    Freight transportation is a key supply chain component. Following trade globalization, the conventional road mode is no longer an all-time feasible solution, necessitating other means of transportation, their combination or multimode transportation networks. On the other hand, the structure of such these networks is threatened due to the natural or man-made disruptions with spreading the transportation networks. In this paper a multimode transportation network with a hierarchical structure in the form of an in-complete hub location problem is developed. In addition to the traditional factors including; time and cost, the proposed model accounts for the resiliency factor in the transportation network. To this end, two distinct models are proposed. The first one is a possibilistic mixed integer linear programming model in which, to cope with the operational risks in the value of some parameters like; demand, capacity and cost, the critical factors caused by fluctuations toward supply and demand parameters are considered as fuzzy numbers. An appropriate method is used to obtain the crisp counterpart of the possibilistic model. In this step, the model seeks for the allocation and location decisions of central hub, local hubs and demand nodes. On the other hand, the second model is designed when disruption risks occurs. In this model, some strategies are applied to enhance the resilience of the transportation network; continues shipping by using alternative transportation mode or alternative central hub in case of disruption incidence, and considering reserved capacity for hubs and transportation modes like vehicles or containers in the designed transportation network, in order to meet the demand between every origin/destination. In other words, the second model is a scenario based model. In summary, the location decisions for hubs and the allocation decisions for the transportation modes and demand nodes (to the local hubs) in a transportation network, in the strategic and operational level, by considering the resilience factor, are applied in the form of two distinct models. Finally, the verification of the two models is done and some numerical examples are applied and the results are analyzed in order to demonstrate the value of the proposed models. Keywords: Hub location problem, Uncertainty, Disruption risk, Resiliency, Designing transportation network.