عنوان پایاننامه
فضا و جامعه شهری کفری در اواخر دوره عثمانی
- رشته تحصیلی
- باستان شناسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 23،;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81783;کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 23،;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81783
- تاریخ دفاع
- ۱۱ مهر ۱۳۹۶
- دانشجو
- رابه ر علی
- استاد راهنما
- حسن کریمیان
- چکیده
- شهر کفری در شمال شرق کشور عراق و جنوب غرب اقلیم کردستان واقع شده است. کفری قرار گرفته در فاصل? 83 کیلومتر با کشور ایران در درواز? مرزی پرویزخان در قصر شیرین است. منطقه مورد مطالعه در مرکز اقلیم کردستان، مکان مناسبی بین دو ناحیه که قسمتی آن در غرب عراق و قسمت دیگری از آن در شرق عراق را در برمیگیرد و همانند کمربندی بین این نواحی قرار گرفته است و باعث شده منطقه مزبور دارای هر دو سیمای طبیعی باشد. شهر کفری دارای موقعیت استراتژیک است به صورتی که در سده¬های گذشته به سرراه بازرگانی قرار داشته است. اطلاعات تاریخی ما از این شهر بسیار اندک است هر چند محوطه¬ها و آثار باستانی مهمی در اطراف آن وجود دارد. به خاطر همین در منابع تاریخی به صورت کلّی به این شهر پرداخته شده است. در دور? سومریان نام این شهر (کیماش) بوده است، و در دور?¬های بابلی و آشوری به صورت (کیرو) آمده است و در عهد ساسانیان به این نواحی براساس کتیبه نرسه در پایکولی، تحت عنوان «گرمای» یادشده است. در منابع تاریخی صدر اسلام به هیچ عنوان از شهر کفری بویژه در دور? امویه و در دوره اول خلافت عباسی، اشاره نشده است. بعد از عباسیان و در دور? عثمانیان است که توجه زیادی به آبادانی و امور دولتی و اداری داشتند و عراق به چند ولایت تقسیم شده بود. در سال 1534 م. بغداد یکی از ولایت¬های بود که شامل هیجده سنجق بود، کفری یکی از سنجق این ولایت بود. براساس منابع مکتوبی که دربار? این شهر نوشته شده¬اند و اکنون موجود هستند. سابق? سکونت در مکان فعلی شهر کفری به حدود چهارصد سال پیش بر می¬گردد. ج در سده 19 میلادی این شهر از لحاظ اقتصادی، سیاسی و بازرگانی رشد زیادی به خود دید. محلات تاریخی کفری که باقی مانده¬اند اکنون به نام یک محله هستند که در کفری به آن باوه شاسوار می¬گویند زیرا شهر کهن کفری در دامنه کوه باوه شاسوار شکل گرفته بود. زمین¬های اطراف شهر به طور مداوم برای فعالیت¬های کشاورزی از آنها بهره گرفته¬اند و یا اینکه به باغ تبدیل شده¬اند. قبرستان شهر در هر دو طرف دروازه در دامنه کوه باوه شاسوار قرار گرفته است. احداث آثار معماری در این شهر براساس قسمت¬های معماری¬ متفاوت است. در نتیجه در این شهر چندین بنایی حکومتی،مسکونی، مذهبی، تجاری و عام-المنفعه وجود دارد که ما فقط در مورد بناهای بحث خواهیم کرد که آثار معماری از آنها باقی مانده است. مصالح به کار رفته در این بناها همانند مصالح مورد استفاده سنگ و گچ به صورت اصلی و بهره گرفتن از گل برای سقف¬ها، و از چوب در پنجره¬ها و درها استفاده کرده-اند. جنبه¬های هنری در معماری شهر کفری مجموعه¬ای از تزیینات شاخص همانند استفاده کردن. اما با گذشت زمان دچار دگرگونی و عوامل طبیعی و انسانی باعث از بین رفتن و نابودی بخش زیادی از تزیینات بناها شده است. کلید واژه¬ها : شهر کفری، فضا و جامعه، معماری، آواخر عثمانی.
- Abstract
- Kifri is located in the northeast of Iraq and the southwest of Kurdistan. Kifri has an international border at a distance of 83 km from Iran on the border of Proizahan border at Shirin Palace.The study area in the middle of Kurdistan has a good location between the two parts, part of which is located in western Iraq and another part in eastern Iraq, and is like a belt between these areas, causing the area to have both natural phenomena.This city has never been well documented. Though there are important sites around the area. For this reason historical sources have been addressed to the city in general.In the Sumerian period, the name of this city (Kimash) has been, and has come from the Babylonian and Assyrian periods (Kiiro), and has been referred to as "Beth Garmai" in the Sassanid period, according to inscriptions in the Pekuli.According to historical sources, there is no reference to the Kafri town at the beginning of Islam and the Amaue era, even during the first period of the Abbasid caliphate.After the Abbasids and during the Ottomans, which paid a lot of attention to the development of the state and administration, and Iraq was divided into several provinces.In 1534 AD Baghdad was one of the provinces that included eighteen senjaq, Kifris was one of them. Based on written sources about the city and now available the habitat history at the current location of kifri city dates back to 400 years ago.in the 19th century ,the city grew considerably economically politically and commercially .The historic sites of the Kifri left are now called a neighborhood called "Bawa Shaswar", because the ancient city of Kifri was formed on the slopes of Shawsar Mountain.The land around the city is constantly used for agricultural activities or turned into gardens.The cemetery of the city is located on both sides of the gate on the slopes of Shawsar mountain range. The construction of architectural works in this city is differentbased on architectural aspects. As a result, there are several governmental, residential, religious, commercial and public buildings in the city that we will discuss only those that remain of the architectural. The materials used in these buildings, was mostlystones, plaster and mud for the roofs, and they used wood in windows and doors. Artistic aspects ,in the architecture of the city of Kifri A collection of decorative items was use in it. But over time by natural and human factors have changed and destroyed a large part of the decorations. Key word: kifri , Space and society, architecture, Ottomanian.