عنوان پایاننامه
بررسی رابطه عوامل تسهیل کننده یادگیری مشارکتی با موفقیت تحصیلی در پردیس های مجازی در دوره های کارشناسی ارشد مدیریت : مورد مطالعه مهر البرز
- رشته تحصیلی
- مدیریت آموزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 60605
- تاریخ دفاع
- ۳۰ بهمن ۱۳۹۱
- دانشجو
- فاطمه قره باغی
- استاد راهنما
- سیدعلی نقی خرازی
- چکیده
- چکیده: هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه ی عوامل تسهیل کننده ی یادگیری مشارکتی با موفقیت تحصیلی بود که در آن عوامل فردی، عوامل آموزشی و عوامل سازمانی یا ساختاری به عنوان عوامل تسهیل کننده ی یادگیری مشارکتی، مورد بررسی قرار گرفت. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود، جامعه آماری کلیه دانشجویان کارشناسی ارشد مدیریت در موسسه آموزش عالی الکترونیکی مهر البرز شامل 313 نفر بود که به روش نمونه گیری کوکران 172 نفر از آنها به عنوان نمونه انتخاب گردیدند. ابزار جمع آوری داده، پرسشنامه محقق ساخته بود. اعتبار پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 85% محاسبه گردید و روایی محتوایی ابزار پژوهش نیز توسط تنی چند از اساتید تائید شد. به منظور تحلیل داده ها از روش های آماری توصیفی(فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار) و استنباطی( آزمون خی دو، آزمون t مستقل،و ضریب گشتاوری همبستگی پیرسون) استفاده گردید. نتایج آزمون خی دو نشان داد که تمام گویه های عوامل فردی، عوامل آموزشی و عوامل سازمانی / ساختاری در سطح(p<0.01) معنی دار است. هم چنین بین عوامل تسهیل کننده ی یادگیری مشارکتی با موفقیت تحصیلی دانشجویان در سطح (p<0.01) همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد. در نتیجه ی رگرسیون چندگانه به روش گام به گام نیز تنها عامل سازمانی با تببین 66درصد از واریانس موفقیت تحصیلی در مدل باقی ماند و دیگر عوامل(فردی، آموزشی) به علت تبیین کم از مدل خارج شدند، بر این اساس به نظر می رسد عوامل سازمانی / ساختاری از همبستگی بالاتری با موفقیت تحصیلی دانشجویان نسبت به سایر عوامل برخوردارند. کلید واژگان : یادگیری مشارکتی، موفقیت تحصیلی، پردیس مجازی، یادگیری الکترونیکی.
- Abstract
- Abstract The aim of the present study was to investigate the relationship between the facilitating factors of collaborative learning and academic success in master dgree program of management at Mehr-e Alborz Virtual University. In the research the individual, educational and organizational or structural factors were taken as facilitator of collaborative learning. The method of the research was descriptive and the population of the study consisted of all graduate students of management at Mehr-e Alborz. Out of total number of 313 students 172 students were selected through KOKRAN sampling method. The research instrument was researcher made questionnaire. Validity of the questionnaire was calculated at 85% by Cronbach’s Alpha Coefficient. The content validity of the instrument was confirmed by my professors. In order to analyze the data, the descriptive (Frequency, percentage, mean and standard deviation) and deductive (Chi-square test, independent t test, Pearson correlation coefficient) statistics and other statistical methodes were used. The results of Chi-Square showed that all individual, educational and organizational or structural factors are significant at p<0.01. Also, based on the study results it was concluded that there is a positive and meaningful correlation between the facilitator factors of collaborative learning and academic success of master degree students at Mehr-e Alborz Virtual University. The results of the stepwise multiple regression method also showed that organizational factors explain only 66% of the variance remained in the model and other factors (individual, educational) are excluded from the model because of their low explanation. Accordingly, it appears that organizational or structural factors have higher correlation with the student’s academic success. Keywords: Collaborative learning, Academic success, Virtual campus, E Learning