استلزامات فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی در برنامه درس دینی مدارس جمهوری اسلامی ایران
- رشته تحصیلی
- تاریخ وفلسفه آموزش و پرورش
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 58640
- تاریخ دفاع
- ۲۹ بهمن ۱۳۹۱
- دانشجو
- مصطفی مرادی
- استاد راهنما
- شهین ایروانی
- چکیده
- چکیده: تحقیق حاضر، مسأله ی ارائه ی درسی با عنوان دینی در مدارس را، به روشی کیفی، مورد پژوهش قرار داده است. بدین نحو که آیا بر اساس فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی، توجیهی برای ارائه این درس در مدارس وجود دارد یا خیر؟ و در صورتی که پاسخ این پرسش مثبت باشد، اهداف این درس و نیز اصول حاکم بر محتوا، تدریس و ارزشیابی آن چیست؟ پژوهش حاضر با مبنا قرار دادن خوانشِ دکتر خسرو باقری از فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی، به بررسی این سوال¬ها پرداخته است. یافته های این پژوهش حاکی از توجیه پذیر بودن ارائه آموزه های دینی در مدارس و در قالب درس است. اهداف استنتاج شده برای درس دینی عبارت از «شناخت جایگاه انسان از منظر دین»، «آشنایی با دین» و «تبیین چالش های پیشِ روی دین» می باشد. برخی از اصول فلسفی مستنتج از فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی در حوزه محتوا عبارت از «توجه به شرایط و نیازهای متفاوت متربیان»، «استناد به شواهد و دلایل مرتبط» و «بیان تفسیرهای مختلف در خصوص برخی موضوعات دینی»؛ در حوزه تدریس عبارت از :«زمینه سازی برای مشارکت متربیان»، «آموزش روشمند دانش دینی»، «عامل بودن مربی به دستورات دینی» و «رعایت آزادی متربیان و عدم تحمیل عقاید به آنان»؛ و در نهایت در حوزه ارزشیابی عبارت از «سنجشِ توانایی روش¬شناختی دانش آموزان در دانش دینی»، «سنجش توان فکری و بینش دینی»، «پایبندی به عدالت در ارزشیابی» و «ارزیابی میزان مشارکت و تعامل دانش آموزان» می باشد. واژگان کلیدی: درس دینی، تربیت دینی، ، محتوا، تدریس، ارزشیابی.
- Abstract
- Abstract: Present research, has considered the issue of putting religious subject in schools’ curriculum with adopting some qualitative methods. The question is, base on Islamic Philosophy of Education is there any justification for putting this subject in schools’ curriculum or not? If so, what is the Goals of this subject and what is the principles of Content, Teaching and Evaluation of it? At this research, we have chosen the interpretation of Dr. Khosrow Bagheri from Islamic Philosophy of Education, and have considered preceded questions base on this interpretation. The results show, putting religious subject in schools’ curriculum could be justified. The Goals that have been inferred are: “Understanding the Role of Human in Religion’s Perspective”, “Acquaint Pupils with Religion” and “Explanation of Challenges that Religion is Encountered”. And also the principles of Content, Teaching, and Evaluation have been inferred. Key words: Religion, Religious Education, Principle, Teaching, Content, Evaluation.