عنوان پایان‌نامه

طراحی دوره ی آموزش خانواده برای کمک به افزایش عزت نفس در دانش آموزان مقطع ابتدایی مدارس دخترانه استان گیلان



    دانشجو در تاریخ ۱۸ بهمن ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "طراحی دوره ی آموزش خانواده برای کمک به افزایش عزت نفس در دانش آموزان مقطع ابتدایی مدارس دخترانه استان گیلان" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    آموزش بزرگسالان
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 57794
    تاریخ دفاع
    ۱۸ بهمن ۱۳۹۱
    استاد راهنما
    شهین ایروانی

    چکیده هدف پژوهش حاضر طراحی برنامه آموزش خانواده مناسب برای کمک به افزایش عزت نفس دانش آموزان مدارس ابتدایی دخترانه ی استان گیلان است. روش پژوهش توصیفی و برای سنجش ویژگی های مخاطبان برنامه از پرسشنامه ی محقق ساخته ی نیازسنجی، و برای اعتباریابی برنامه از پرسشنامه ی اعتبارسنجی محقق ساخته استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها ی اعتبارسنجی از آزمون تی تست تک نمونه ای با کمک spss استفاده شد. با توجه به ویژگی های مخاطبان و هدف برنامه، الگوی عمومی طراحی آموزشی مناسب به نظر می رسد. با توجه به یافته های پرسشنامه ی اعتبارسنجی و تأیید برنامه با میانگین 4.13 و انحراف استاندارد 31.، روش پیشنهادی ارائه ی محتوا بر اساس آموزش شناختی رفتاری طراحی شد. روش پیشنهادی ارزشیابی از برنامه ی آموزشی، آزمون "کرک پاتریک" است. با توجه بر یافته های پژوهش، برنامه در نه جلسه ی یک و نیم ساعته و برای فاصله ی زمانی یک بار در هفته و در صبح، طراحی شد. روش آموزش انتخابی، سخنرانی به همراه جزوه و تبادل فکری اولیا در جلسه ی آموزشی در نظر گرفته شد. ازنظر اولیا جلسات ملاقات با والدین و دادن بروشور حاوی نکات مهم، می تواند اثربخشی برنامه ها را افزایش دهد. واژه های کلیدی: آموزش خانواده، طراحی آموزشی، عزت نفس، دانش آموز ابتدایی
    Abstract
    Summary The purpose of the current research is designing an appropriate program for family education, in order to help raise the self-esteem of female primary school students in the province of Gilan. The common sample of educational design seems appropriate in regards to the addressed students' characteristics and the subject of the teaching program, and also the program's goal. The purposed method of presenting content based upon Cognitive-Behavioral teaching was also designed, inspired by the "Center for Clinical Interventions " teaching package in Australia, with changes in it for parents' use to raise their children's self-esteem and for the validate the program, was used of a questionnaire by the researcher. For data analysis of validation of a single-sample T test was performed using SPSS. The teaching program's purposed evaluation method is the "Kirkpatrick" test, which was offered by the beyond blue center in Australia and the "department of health and aging" as a program under the title "helping to simplify adult education". Considering the questionnaire results of validation and verification plan with an mean4.13 and S.D of .31, the program is designed for nine one-and-a-half-hour morning sessions with weekly intervals. The chosen teaching method, a lecture along with a pamphlet, and also the intellectual exchange of the parents in the instructing session has been seen to. In the parents' opinion, meeting sessions with the parents and giving brochures containing important tips, can help in increasing the effectiveness of these programs. Key words: family education, teaching design, self-esteem, primary school students