عنوان پایاننامه
تاثیر تمرین انبوه وفاصله دار بر اجرا ویادگیری مهارت مجرد ساده وپیچیده در بدمینتون
- رشته تحصیلی
- تربیت بدنی و علوم ورزشی - رفتار حرکتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 953;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 57365
- تاریخ دفاع
- ۱۷ بهمن ۱۳۹۱
- دانشجو
- حمیدرضا خالقی
- استاد راهنما
- الهه عرب عامری
- چکیده
- توزیع نسبت تمرین به استراحت یکی از مسائل مهم در برنامه ریزی تمرین می باشد. تحقیق حاضر با هدف تأثیر تمرین انبوه و فاصله دار بر اکتساب، یادداری و انتقال مهارت مجرد ساده و پیچیده در بدمینتون انجام شد. از تعداد 800 نفردانش آموز مقطع متوسطه شهرستان آشخانه که مشغول به تحصیل بودند، تعداد 60 آزمودنیبادامنه سنی 15-18 سال به صورت تصادفی به 4 گروه آزمایشی 15 نفره(مهارت ساده- تمرین انبوه ، مهارت ساده- تمرین فاصله دار، مهارت پیچیده- تمرین انبوه ، مهارت پیچیده- تمرین فاصله دار) تقسیم شدند. برای هر دو گروه ساده و پیچیده تعداد جلسات و تعداد کوشش ها یکسان بود، گروه ساده تمرین انبوه را به صورت 30 کوشش متوالی بدون استراحت در 4 هفته تمرین سه روز در هفته (12 جلسه) و برای تمرین فاصله دار 30 کوشش با استراحت 80 ثانیه بین هر 10 کوشش لحاظ گردید. گروه پیچیده تمرین انبوه را با 30 ثانیه استراحت بین هر 10 کوشش و برای تمرین فاصله دار 160ثانیه استراحت با همان مقدار جلسات انجام -دادند. آزمون اکتساب شامل 10 کوشش تمرینی در پایان آخرین جلسه تمرینی و آزمون یادداری و انتقال نیز با فاصله 48 ساعت بعد از آزمون اکتساب انجام گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون فرضیه ها از تحلیل واریانس بااندازه گیری های مکرر، آزمون تحلیل کواریانس (ANCOVA) و آزمون تعقیبی بونفرونی با سطح معنی داری آلفای 05/0استفاده شد. نتایج آزمون تحلیل واریانس بااندازه گیری های مکرر نشان داد که هر چهار گروه در اکتساب، یادداری و انتقال دو مهارت بدمینتون پیشرفت داشتند.از طرفی نتایج آزمون تحلیل کواریانس (ANCOVA) حاکی از وجود تفاوت معنی دار در آزمون اکتساب، یادداری و انتقال بین شیوه های تمرین با توجه به نوع مهارت بود؛ به طوریکه بین دو شیوه تمرینی در یادگیری مهارت ساده،در آزمون اکتساب(47/6 = F، 017/0=p)، یادداری(27/4 = F، 04/0 =p ) و انتقال(80/4 = F، 03/0 =p) تفاوت معنی داری وجود داشت و گروه تمرینی به شیوه ی انبوه پیشرفت بیشتری از خود نشان دادند. بین دو شیوه تمرینی در یادگیری مهارت پیچیده، در آزمون اکتساب(16/16 = F، 0005/0p?)، یادداری(36/12 = F، 002/0 =p ) و انتقال(67/11 = F، 002/0 =p) تفاوت معنی داری وجود داشت و گروه تمرینی به شیوه ی فاصله دار پیشرفت بیشتری از خود نشان داد. لذا با توجه به اثرات متفاوت تمرین انبوه و فاصله دار در اکتساب، یادداری و انتقال مهارت مجرد با توجه به نوع مهارت، پیشنهاد می شود که در تکالیف مجرد ساده از مزایای تمرین انبوه و بالعکس در تکالیف مجرد پیچیده از برتری احتمالی تمرین فاصله دار استفاده گردد.
- Abstract
- Distributing ratio of practice to rest is regarded as one of the most important problems of practice planning. This research deals with influence of continuous practice and delay practice on acquisition, remembrance and transfer simple and complicated skill on badminton. Among 800 students of secondary school of Ashkhaneh, total number of 60 testees aged between 15-18 were randomly divided into 4 empirical groups consisting of 15 persons (simple skill, continuous practice, delay practice, complicated skill, continuous practice, complicated skill). For both simple and complicated groups the number of sessions and attempts were equal. The simple group performed continuous practice on 30 continuous attempts without rest within 4 weeks practice on 3 days weekly (12 sessions) and 30 attempts with 80sec rest between 10 attempts as delay practice. The complicated group performed continuous practice with 30 sec rest between each 10 attempts and 160sec rest for sessions. The acquisition test consisted of 10 practice attempts at the end of practice session, remembrance test and transfer by 48h delay after acquisition test. In order to analyze data and hypothesis test it was applied from variance analysis with repeated measurement and ANCOVA test and Bonferi test had sig level of 0.05. Results of test for variance analysis with repeated measurement showed that all 4 groups had improvement for acquisition, remembrance and transfer skill. On the other hand, results of ANVOVA revealed significant difference for acquisition, remembrance and transfer test and methods of practice according to type of skill, so that there is significant difference between 2 methods of practice for simple learning on acquisition test (P= 0.017, F= 6.47) remembrance (p=0.04, F=4.27) transfer F=4.80, p=0.03) and practice group showed remarkable improvement. There was significant difference between learning complicated skills on acquisition test (p<0.0005, F=16.16) learning (p=0.002, F=12.36) and transfer (p=0.002 and F=11.67) and practice group showed higher improvement. Therefore, whereas different influence of continuous practice and delay practice on acquisition, learning and transfer with respect to type of skill, it is recommended to apply from advantages of continuous practice on complicated practice for probable superiority of delay practice.