اثر بخشی آموزش گروهی و تحلیل رفتار متقابل بر کاهش پرخاشگری (کنترل خشم ) در دانش آموزان دختر شاهد ۱۵ تا ۱۸ ساله شهر تهران
- رشته تحصیلی
- مشاوره خانواده
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 57172
- تاریخ دفاع
- ۱۵ بهمن ۱۳۹۱
- دانشجو
- شیرین سالاری مهابادی
- استاد راهنما
- مسعود غلامعلی لواسانی
- چکیده
- هدف : این پژوهش به منظور تعیین اثر بخشی آموزش گروهی مهارت تحلیل رفتار متقابل بر کنترل خشم ( کاهش پرخاشگری) در دختران دانش آموز دبیرستانی طرح شاهد انجام گرفت. روش : این پژوهشی از نوع پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل است جامعه مورد مطالعه کلیه دانش آموزان دختر دبیرستانی طرح شاهد فرزند جانباز 50% به بالا و آزاده شهر تهران بود که از این تعداد 50 نفر که دارای نمرات بالای ابراز و احساس خشم در پرسش نامه اسپیلبرگر ( ( STAXI-2 بوده انتخاب و در دو گروه 25 نفره آزمایش و کنترل قرار گرفته وگروه آزمایش به مدت 8 جلسه 2ساعته در برنامه آموزشی تحلیل رفتار متقابل که بعنوان متغیر مستقل در نظر گرفته شده بود، شرکت کردند. گروه کنترل در این مدت 2 ماهه ( پائیز91) هیچ مداخله ای دریافت نکردند. یافته ها: داده های به دست آمده با استفاده از تحلیل کواریانس و تحلیل پروفایل و آزمون Mباکس اندازه گیری مکرر با رویکرد چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و از نرم افزار SPSSبرای این کار استفاده گردید .یافته ها نشان داد که آموزش مهارت تحلیل رفتار متقابل در کاهش احساس و ابراز خشم تأثیر مثبت داشته است. نتایج : فرضیه اول مبنی بر تاثیر آموزش تحلیل تبادلی بر کاهش خشم حالت با تفاوت بسیار کم میانگین ها رد شد. فرضیه دوم مبنی بر تاثیر آموزش تحلیل تبادلی بر کاهش خشم صفت با اختلاف قابل ملاحظه میانگین ها تایید شد. به عبارتی این آموزش موجب کاهش فراوانی ابراز خشم کلامی و فیزیکی در دانش آموزان گردید. فرضیه سوم مبنی بر تاثیر آموزش تحلیل تبادلی بر کاهش خشم درونی و بیرونی بر اساس تحلیل پروفایل معنادار نبوده و فرضیه پژوهش تایید نگردید که این امر ممکن است به دلیل همگن نبودن آزمودنیها و یا کوتاه بودن مدت آموزش و یا تاثیر عواملی همچون فرهنگ، مذهب و تعصب خانوادگی حاصل شده باشد. در نهایت، شاخص های توصیفی نشان دهنده تاثیر مثبت این آموزش بر شدت، فراوانی و فاصله زمانی بروز خشم بوده اما شاخص های آماری به جهت تاثیر عوامل فوق تغییر چندانی نشان نداده است. کلید واژه ها : آموزش تحلیل رفتار متقابل ،کنترل خشم ،خانواده های ایثارگر
- Abstract
- Abstract: Objective: This study was conducted to determine the effectiveness of the group training of interactive behavior analysis skill on anger control (aggression reduction) in the girls’ high school students of "Shahed" plan. Method: This research is from the type of pretest – posttest with control group. The study population was all girls’ high school students of the Shahed plan of the child of Tehran’s disabled veterans above 50% and prisoners of wars that among these numbers, 50 people were selected who had the high scores of expressing and feelings of anger in Speilberger questionnaire and were placed randomly in two 25-indiviual groups of test and control and test group participated in the training program of interactive behavior analysis which was considered as independent variable for 2-hour 8 sessions. Control group received no intervention during this 2-month period (autumn 2012). Results: The obtained data was analyzed by using the covariance analysis and profile analysis and M box test and repeated measuring with multivariate approach and SPSS software was used for this work. Results showed that training the interactive behavior analysis skill has a positive impact on reducing the feeling and expressing of anger. The first hypothesis based on the impact of transactional analysis training on mode anger reduction was rejected with very little difference of means. The second hypothesis based on the impact of transactional analysis training on trait anger reduction was confirmed with significant difference of means. In the other word, this training caused the frequency of verbal and physical anger expression to be reduced in students. The third hypothesis based on the impact of transactional analysis training on the reduction of internal and external anger was not significant according to the profile analysis and the research hypothesis was not confirmed (despite observing the increase in individuals’ scores in descriptive index of internal and external anger control subscales) that it may be obtained due to not being homogeneous in subjects or short-term training and or the impact of factors such as culture, religion and family prejudice. Finally, the descriptive indicators showed the positive impact of this training on the intensity, frequency and the time interval of anger expression. But in the statistical indicators the difference is not significant due to the effect of above factors and the null hypothesis was confirmed. Keyword: Training the interactive behavior analysis skill, anger control, and veterans’ families.