عنوان پایان‌نامه

بررسی عملی ونظری اثر افزودنی های صابونی نانو ساختا



    دانشجو در تاریخ ۱۵ مهر ۱۳۸۶ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی عملی ونظری اثر افزودنی های صابونی نانو ساختا" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 36299
    تاریخ دفاع
    ۱۵ مهر ۱۳۸۶

    سهم عمده ای از تولید ترکیبات آلاینده در جهان، ناشی از گازهای حاصل از احتراق سوخت خودروها می باشد. بنابراین بهبود کیفیت سوخت بعنوان یکی از عوامل کلیدی در کاهش آلودگی هوا، همواره مورد توجه بوده است. درنتیجه اکسیداسیون و پلیمریزاسیون الفینها و ترکیبات آروماتیک سنگین موجود در بنزین، به مرور زمان رسوباتی در کاربراتور، انژکتور و حتی محفظه احتراق تشکیل می شوند. در نتیجه نسبت تراکم هوا به سوخت و دمای محفظه احتراق، بیشتر شده و میزان گازهای خطرناک آلاینده بدلیل احتراق ناقص سوخت، افزایش می یابد. جهت جلوگیری از تشکیل این CO و NOx، HC نظیر رسوبات، استفاده از ترکیبات پاک کننده از سالها پیش، متداول بوده است. به همین منظور صابونی با نام شیمیایی استئارات کولین که به صورت نانوساختار سنتز شده است، بعنوان یک افزودنی پاک کننده جدید جهت کاهش آلایندگی حاصل از احتراق سوخت موتورهای بنزینی مورد مطالعه قرار گرفته است . این پژوهش در قالب چهار سرفصل کلی انتخاب یک فعال کننده سطحی مناسب، تهیه امولسیونی پایدار از نانوصابون در بنزین به کمک فعال کننده سطحی، افزودن امولسیون حاوی نانوصابون به بنزین در مقادیر مختلف و انجام آزمون آلایندگی گازهای خروجی خودرو و افزودن فعال کننده سطحی به سوخت در مقادیر مختلف بدون استفاده از نانوصابون و انجام مجدد آزمون آلایندگی گازهای خروجی خودرو، انجام شده است. بررسی نتایج آزمایشهای مختلف بعمل آمده به روشنی نشان میدهد که به کارگیری این افزودنی نانوساختار بعنوان یک ترکیب اکسیژن دهنده با قابلیت پاک کنندگی بسیار بالا، میتواند متناسب با میزان CO استفاده در بنزین و نوع خودرو، بطور متوسط باعث کاهش ?? تا ?? درصدی میزان دو آلاینده مهم ندارد. NOx شود ولیکن اثر مثبتی بر کاهش مقدار آلاینده HC و یک
    Abstract
    Imperfect fuel combustion in vehicles, leads to a large quantity of pollutants which is endangering the safe life of mankind all over the world. Therefore, improvement of fuel quality has been always a great concern. As a result of oxidation and polymerization of olefins and heavy aromatics, deposits are performed in different parts of fuel engine such as carburetor, injector and combustion chamber. However, the deposits are somehow exhausted from engines to atmosphere, ending up with a serious polluted environment. The main pollutants are CO, NOx and UHC (unburned hydrocarbon). To prevent deposit formation in the engine, gasoline detergent additives have been implemented since many years ago. In this research, a case study namely the effect of a nano-structure soap on the engine emission reduction rate is studied. Selecting a proper surfactant, preparing a stable emulsion in gasoline and testing the vehicle emission rates before and after inserting the nano-structure additive to gasoline, are the main topics of the research. The conclusion of such an applied research indicates that according to the dosage and type of vehicle, application of this nano-structure additive with high detergency – as a new oxygenate – can reduce HC and CO emission rates up to 30% and 50% respectively, but has no positive effect on NOx reduction. Further researches are expected to be carried out for discovering other aspects of the work.