عنوان پایان‌نامه

بررسی رابطه هوش هیجانی و هوش معنوی با پیشرفت تحصیلی در بین دانشجویان دانشگاه تهران



    دانشجو در تاریخ ۱۱ بهمن ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی رابطه هوش هیجانی و هوش معنوی با پیشرفت تحصیلی در بین دانشجویان دانشگاه تهران" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    روانشناسی تربیتی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 58049
    تاریخ دفاع
    ۱۱ بهمن ۱۳۹۱
    دانشجو
    پرستو قندی
    استاد راهنما
    جواد اژه ای

    چکیده پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه هوش هیجانی و هوش معنوی با پیشرفت تحصیلی انجام شده است . طرح پژوهش غیر آزمایشی و از نوع همبستگی است . نمونه مورد بررسی شامل 380 دانشجوی سال اول دانشگاه تهران می باشد . که با روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند . در این پژوهش از مقیاس سیاهه هوش هیجانی شوت و سیاهه هوش معنوی کینگ ودسیکو استفاده شده است . و معدل تحصیلی نیم سال دوم سال تحصیلی 1390-91 دانشجویان به عنوان ملاک پیشرفت تحصیلی در نظر گرفته شد . داده ها با استفاده از روش همبستگی و تحلیل رگرسیون چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان می دهد که پیشرفت تحصیلی با کلیه مؤلفه های هوش معنوی شامل : تفکر وجودی ، آگاهی متعالی ، تولید معنای شخصی و بسط حالت هوشیاری ، از مؤلفه های هوش معنوی ونیز با مؤلفه های ، خوشبینی / تنظیم هیجان ، مهارتهای اجتماعی ، کاربرد هیجان از هوش هیجانی رابطه معناداری دارد. ونمره کلی هوش هیجانی و هوش معنوی با پیشرفت تحصیلی ارتباط مثبت ومعناداری دارد . همچنین یافته های پژوهش بیانگر ارتباط مستقیم ومعنادار هوش هیجانی وهوش معنوی با هم می باشد. ضمنا نتایج آزمون چند متغیره نشان می دهد بین دختران و پسران در نمرات پیشرفت تحصیلی ، هوش هیجانی و هوش معنوی تفاوت قابل توجهی وجود ندارد . کلیدواژه ها: هوش هیجانی ، هوش معنوی ، پیشرفت تحصیلی
    Abstract
    Abstract The aim of this research was to identify the relationship between emotional intelligence, spiritual intelligence and academic achievement of 1st year students of Tehran university (N=380).The sample was selected via cluster sampling. Research method was no experimental and its design was correlation. Data were gathered with Schutt’s inventory of emotional intelligence and King & Decicco’s inventory of spiritual intelligence. Students’ academic average of 2nd semester (1390-91) was considered as a criterion for their achievement. Data were analyzed via correlation method, and multiple regression analysis was calculated. Results indicate that academic achievement has a significant relation with all components of spiritual intelligence including; existential thought, transcendental Consciousness, personal meaning production, and conscious state expansion. Academic achievement also has a significant relation with components of optimism / emotion regulation, social skills and emotion application of emotional intelligence. The total mark of emotional intelligence and spiritual intelligence has a positive and significant relation with academic achievement. Furthermore research findings indicate direct and significant relation between emotional and spiritual intelligence. Also results of multivariate test show that there is no significant difference among girls and boys in marks of academic achievement, emotional intelligence and spiritual intelligence. Keywords: academic achievement, emotional intelligence, spiritual intelligence