عنوان پایان‌نامه

اثر بخشی مداخله شناختی ریاضی محور بر عملکرد حافظه ی فعال و مهارت هایژایه ریاضی کودکان در معرض خطر ناتوانی یادگیری



    دانشجو در تاریخ ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "اثر بخشی مداخله شناختی ریاضی محور بر عملکرد حافظه ی فعال و مهارت هایژایه ریاضی کودکان در معرض خطر ناتوانی یادگیری" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 67374;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2296
    تاریخ دفاع
    ۲۶ بهمن ۱۳۹۳
    دانشجو
    مریم نوذری
    استاد راهنما
    علی اکبر ارجمندنیا

    چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی مداخله شناختی ریاضی محور بر عملکرد حافظه فعال و مهارت های پایه ریاضی کودکان پیش دبستانی در معرض خطر ناتوانی یادگیری طراح شده است. روش:از مهد کودک ها ی شهر تهران20کودک که با توجه به پروفایل شناختی و مصاحبه با مادر در معرض خطر ناتوانی یادگیری شناسایی شده بودند، به روش گزینشی هدفمند از مهد کودک های شهر تهران انتخاب شدند و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایشی و کنترل به صورت تصادفی گمارده شدند. به گروه آزمایشی، طی 20 جلسه تدوین شده در گروه های 5 نفره 45دقیقه به مدت 5 هفته آموزش داده شد. داده ها با استفاده از آزمون فهم عدد، آزمون محقق ساخته بر اساس رشد شناختی کودک و خرده آزمون حافظه فعال تهران- استنفرد بینه گردآوری شد و با استفاده از روش تحلیل کواریانس چند متغیره (MANCOVA) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج: تحلیل داده ها نشان داد که تمرین های شناختی ریاضی محور، در بهبود حافظه فعال، مهارت های پایه ریاضی و فهم عدد کودکان پیش دبستانی موثر است. تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل کواریانس چند متغیره نشان داد که گروه آزمایش در مولفه های شمارش، شناسایی عدد، تشخیص کمیت نسبت به پیش آزمون به طور معناداری نمرات بالاتری گرفتند در حالی که در نمرات گروه گواه تغییر معناداری مشاهده نگردید. همچنین نتایج نشان داد که عملکرد کودکان در حافظه فعال کلامی و درک مفاهیم پایه ریاضی افزایش معناداری یافته است. بحث: از جمله کاربرد های عملی این پژوهش طراحی برنامه¬ی منسجم شناختی و هدفمند برای آموزش مفاهیم ریاضی در جهت رشد شناختی کودکان پیش دبستانی می باشد. کلید واژه: حافظه فعال، فهم عدد، مفاهیم پایه ریاضی، در معرض خطر ناتوانی¬های یادگیری، مداخله شناختی
    Abstract
    Abstract Objective: The recent study is designed to investigate The Influence of Early Mathematical-Based Cognitive Intervention on Working Memory Performance and Understanding the Basics of Mathematics in Children at Risk of Learning Disabilities. Method: Twenty children were selected from the kindergartens of Tehran. They were known as at risk of Learning Disabilities based on their cognitive profile and interview with their mother, and were divided into two groups: The Experimental group and Control group. The experimental group underwent twenty sessions of training during five weeks. The data was gathered using Number Sense test, researcher made test, and the Working Memory test and was analyzed using Monclova method. Result: data analysis showed that mathematic based cognitive practices are effective in improving Working Memory, understanding of mathematic basics, and Number Sense. Data analysis by MANCOVA signified that the experimental group scored significantly higher than the pre- test in verbal counting, Number Identification, Quantity Recognition subtest. The results also reveal that the children’s performance in verbal working memory and the undressing of math concepts has been improved. Discussion: One of the practical applications of this project was designing Cognitive structural curriculum for instruction mathematical concepts to accelerate preschoolers’ cognitive development Key words: Early intervention, Number sense, Working Memory