بررسی تاثیر انواع فرهنگ سازمانی بر مدیریت دانش در شرکتهای کوچک و متوسط (SMES)
- رشته تحصیلی
- مدیریتMBA
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 62355
- تاریخ دفاع
- ۱۰ اسفند ۱۳۹۲
- دانشجو
- ابوالفضل درخشانی
- استاد راهنما
- منوچهر انصاری
- چکیده
- در سالهای اخیر مدیریت دانش به یکی از مسائل مهم در سازمان و پژوهشهای دانشگاهی تبدیل شده است. سازمانها دریافته اند که در عصر حاضر دانش یکی از مهمترین سرمایههای سازمان است و برای استفاده بهینه از آن باید با روشهایی نظاممند آن را مدیریت کنند. محققان عوامل مختلفی را برای موفقیت در اجرای برنامههای مدیریت دانش برمیشمارند که یکی از مهمترین این عوامل فرهنگ سازمانی است. هدف اصلی این پژوهش بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر مدیریت دانش در شرکتهای کوچک و متوسط است و اینکه چه نوع فرهنگی تأثیر بیشتری بر مدیریت دانش دارد. برای بررسی انواع فرهنگ سازمانی از مدل فرهنگ سازمانی کامرون و کویین استفاده شد که فرهنگ را به چهار نوع قبیلهای، ادهوکراسی، بازار و سلسلهمراتبی تقسیم میکنند. جامعه آماری این پژوهش شرکتهای کوچک و متوسط شهر تهران هستند که سیستم مدیریت دانش را پیاده کردهاند. برای اطمینان از یکپارچگی در تعریف و اجرای فرآیندهای مدیریت دانش، نمونه از بین شرکتهای موجود در لیست جایزه MAKE انتخاب شد و میان 62 شرکت موجود در این لیست پرسشنامه توزیع شد. پس از تحلیل نتایج با استفاده از معادلات ساختاری مشخص شد که فرهنگ سازمانی تأثیر مثبت و معناداری بر مدیریت دانش دارند. همچنین تمامی انواع فرهنگ سازمانی بر مدیریت دانش تأثیر مثبت دارند. فرهنگ ادهوکراسی بیش از سایر انواع فرهنگ بر مدیریت دانش تأثیر دارد اما بین سایر انواع فرهنگ تفاوت معناداری مشاهد نشد.
- Abstract
- In recent years knowledge management has been an important issue in organizations and academic researches. The organizations have found out that knowledge is one of their most valuable assets and in order to utilize knowledge properly they have to manage it systematically. The researchers believe that there are different factors in successful implementation of KM programs which organizational culture is one of the most important factors. The purpose of this research is examining the effect of organizational culture on KM in SMEs and determining specific types of cultures that have more effect on KM. This study characterized organizational culture as clan, adhocracy, market, and hierarchy culture types according to Cameron & Quinn. Statistical population in this study includes all SMEs in Tehran which have implemented KM programs. To insure consistency in definition and implementation of KM processes, the sample has been selected from companies that are candidates for MAKE award and the researcher distributed questionnaire among 62 companies. This study used structural equation model to conduct the analysis. The results of this research suggested that organizational culture has a positive and significant effect on KM. The adhocracy culture has affected KM more than the other types but there is no significant difference between other types of organizational culture. Key words: organizational culture, knowledge management, clan culture, adhocracy culture, market culture, hierarchy culture.