عنوان پایان‌نامه

ارزیابی وبحلیل ریسک



    دانشجو در تاریخ ۲۹ آبان ۱۳۸۷ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "ارزیابی وبحلیل ریسک" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 39593
    تاریخ دفاع
    ۲۹ آبان ۱۳۸۷
    دانشجو
    سمانه شکروی
    استاد راهنما
    کامران رضائی

    چکیده هدف از این تحقیق ارائه راهکارهایی برای ارزیابی ریسکهای پروژه های تونل سازی می باشد. شناسایی ریسک های پروژه های تونلسازی و دسته بندی آنها بر اساس احتمال رخداد و شدتشان و براساس این دسته بندی استفاده از متد های ارزیابی ریسک برای کاهش و یا قابل قبول ساختن آنها مد نظر است تا به اهداف پروژه که همانا ساخت تونلی ایمن و پایدار برای انسانها، اموال و دارایی ها و بالاخص کارگران است نایل آییم. برای این منظور متد FMEA را مد نظر قرارداده و با رفع معایب آن، تقویت مزایا و تغییرات اعمالی بر حسب پروژه های مختلف و با دیدگاههای مختلف مبنی بر مشخصات منحصر به فرد هر عملیات سعی در ارزیابی و آنالیز خطرات و ریسک های موجود و مدیریت آنها برای رسیدن به تونلی امن داریم. براین اساس بخش های مختلف تونل را نیز مد نظر قرار داده که بر حسب اهمیت، وجود یا عدم وجود آن در پروژه، و یا همه گیربودن آن، آنها را به صورت بخشی بالقوه یا بالفعل در نظر می گیریم. در پایان با علم به کارهای پیشین در حوزه مدیریت و ارزیابی ریسک پروژه های تونل سازی و مترو و آشنایی با ابزار های شناسایی، کنترل و مدیریت ریسک امید است به چارچوب مناسب برای ارزیابی و بهبود ریسک های موجود رسیده والگوریتم ارائه شده در این پایان نامه برای مدیریت و ارزیابی ریسک تونل ها تدوین شده است که با داده های واقعی مربوط به تونل مترو خط سوم مترو تهران مورد تست قرار می گیرد. و از آنجا که اطلاعات ذخیره شده توسط این متد به صورت کاغذی بوده و استفاده مجدد از آنها را برای استخراج دانش از طریق سیستم های کامپیوتری محدود می سازد، اونتولوژیFMEA برای غلیبه براین محدودیت ها پیشنهاد شده است که مجموعه ای از ایده ها و اصطلا حات استاندارد اساسی را برای این منظور به کار می بندد. برای توسعه این اونتولوژی از یک اونتولوژی سطح بالا به عنوان پایه کلی اصطلا حات و اعمال که در این پایان نامه استاندارد ISO 15926 است، را به کمک گرفته ایم. اونتولوژی ایجاد می شود تا مهندسان و طراحان توانایی ایجاد ایده های جدید را از مجموعه ای از آنها دارا بوده که در این پایان نامه با استفاده از یک بررسی موردی به ارائه اونتولوژی پرداخته و برای اطمینان از صحت آن از ابداع کنندگان آن یعنی سایت های مرتبط با W3C بهره گرفته ایم و سپس با استفاده از یک سیستم تصمیم گیری هدف دار،JTP، سوالات بنیادین را استخراج نموده ایم. کلمات کلیدی- ارزیابی ریسک، مدیریت ریسک، FMEA، تونل سازی، خطرات پروژه های عملیاتی، روشهای ارزیابی ریسک.
    Abstract
    ABSTRACT This thesis is an approach for tunneling risk management to have safe and sustainable tunnel for people, equipment and of course employees. Identifying hazard, categorizing the risks according to their frequency and consequences and employing risk assessment methods to reduce, diminish or accept those risk, help to reach this goal. For this purpose an upgraded algorithm for FMEA, which will be more common for all phases of tunneling process and more both qualitative and quantitative than conventional FMEA, is used with an eye on specific attributes of each road or metro tunnel. However different parts of a tunnel, existence or absence of them in a tunneling project are concerned to make the options for each and every tunnel customized. FMEA (Failure Modes and Effects Analysis) is a method to analyze potential reliability problems in the development cycle of the project, making it easier to take actions to overcome such issues, enhancing the reliability through design. FMEA is used to identify actions to mitigate the analyzed potential failure modes and their effect on the operations. Anticipating these failure modes, being the central step in the analysis, needs to be carried on extensively, in order to prepare a list of maximum potential failure modes. However, the information stored in these tools is in the form of textual natural language descriptions that limit computer-based extraction of knowledge for the reuse of the FMEA analyses in other designs or during plant operation. To overcome the limitations of text-based descriptions, FMEA ontology has been proposed that provides a basic set of standard concepts and terms. The development of the ontology uses an upper ontology based on ISO-15926, which defines general-purpose terms and act as a foundation for more specific domains. The ontology is developed so that engineers can build new concepts out from the basic set of concepts. This paper evaluates the proposed ontology by means of use cases that measure the performance in finding relevant information used and produced during the safety analyses. In particular, the extraction of knowledge is performed using JTP (An object oriented Modular Reasoning System) that is used for querying the ontology. Key Words: FMEA, ontology based approach, owl, protégé, rdf, xml tunneling risk management, tunneling hazard, risk assessment, risk analysis, metro