عنوان پایاننامه
بررسی مفهوم ،اصول و روشهای تربیت معنوی با تاکید بر آراء علامه طبا طبائی
- رشته تحصیلی
- تاریخ وفلسفه آموزش و پرورش
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 38746;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1354ع
- تاریخ دفاع
- ۱۹ تیر ۱۳۸۷
- دانشجو
- زهرا اشعری
- استاد راهنما
- خسرو باقری نوعپرست
- چکیده
- تربیت انسان هم? قوا و ابعاد وجودی او را دربرمیگیرد. توجه به ساحت معنوی انسان، به عنوان بعد اصیل و شایان توجه وجود او، امری است که باید بهطور ویژه در تربیت آدمی در نظر گرفته شود. پژوهش حاضر برای دست یابی به مفهومی از تربیت معنوی با رویکرد دینی، به بررسی مفهوم معنویت در آراء علامه طباطبایی پرداخته و در ادامه، برخی از اصول و روشهای تربیت معنوی را با استفاده از روش قیاسی فرانکنا بدست آورده است. در دیدگاه علامه طباطبایی، معنویت، باطن دین و محور مشترک تمام ادیان الهی است. کسی که قلمرو ظاهری هستی را در کانون توجه خود قرار داده و از عالم غیب و ماورای ماده غفلت بورزد، حتی در صورت ملتزم بودن به انجام دستورات دین، به هدف و مقصود آن نمیرسد. در دیدگاه علامه طباطبایی به معنویت، جدا از جنب? کارکردی آن، به عنوان امری وجودی نگریسته شده است. معنویت آفاقی و انفسی دو منبع ناگسستنی معنویت هستند که ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند. معنویت در دل هر ذر? این جهان به طور عام و در وجود انسان، به نحو خاصی نهاده شده است. تأکید ویژه علامه طباطبایی بر معنویت انفسی میباشد. انسان به عنوان موجود ویژ? جهان آفرینش، در حال تحقق معنویت خویشتن است. میل و معرفتی که در نهاد انسان، نسبت به پروردگار به ودیعه گذاشته شده است میتواند با جهت بخشی به اعمال درونی و بیرونی او، در سیر تجرد نفس، نقش ایفا کند. تربیت معنوی در جهتدهی به فرایند تجرد آدمی در راستای فطرت ربوبی او معنا مییابد. اهداف تربیت معنوی، دارای سه جنب? شناختی، گرایشی و فرایند عمل میباشد. در این پژوهش، 11 اصل و روشهای آنها در جهت تحقق اهداف تربیت معنوی بدست آمده است.
- Abstract
- Human education contains all his existential forces and dimensions. Attending toward the spiritual sphere of human as a noteworthy and genuine dimension of his existence should be especially considered in educational affairs. The present research is going to achieve a concept of spiritual education based on a religious approach and to do this, it has studied the concept of spirituality in Allameh Tabatabaee's views. At the end, some principles and methods of spiritual education are suggested by using Frankena's deductive method. According to Allameh Tabatabaee's view, spirituality is inward of the religion and the common axis of all religions. One, who pays attention to the external sphere of existence and neglects the Unseen and Supernatural World, cannot achieve the goal of religion, even if he is bounded over to the religion verdicts. In his view, spirituality is seen not only of the functional aspect, but also as an existential affair. Spirituality is derived from inward and outward dimensions as interrelated sources. Spirituality is generally within every atom of this world and especially within human existence. It's emphasized on the inward spirituality by Allameh. Human, as a special being in the creation, is realizing his spirituality. His knowledge and tendency toward his Lord is bestowed in his existence, which can directs his internal and external actions during his spiritual realization; so spiritual education directs the process of human's spiritualization based on his divine innate. The goal of spiritual education contains human's cognitive, tendency, and action spheres. In this research, eleven principles of these goals and their methods are suggested.