عنوان پایان‌نامه

امکان سنجی انجام آزمایش نفوذ استاندارد با اندازه گیری گشتاور پیچشی (SPT-T) و بررسی روابط تجربی موجود



    دانشجو در تاریخ ۰۸ مهر ۱۳۸۷ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "امکان سنجی انجام آزمایش نفوذ استاندارد با اندازه گیری گشتاور پیچشی (SPT-T) و بررسی روابط تجربی موجود" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه پردیس یک فنی شماره ثبت: 1154.;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 38904
    تاریخ دفاع
    ۰۸ مهر ۱۳۸۷

    تحقیق حاضر به معرفی یک ابزار و یک روش جدید در مسائل شناسایی ساختگاه می‌پردازد. در این روش با اضافه کردن یک آزمون ضمیمه به آزمون SPT بصورتی که متداول است، می‌توان یک متمم مفید و در عین حال ساده برای این آزمون بوجود آورد. بدین‌صورت که بعد از آنکه نمونه‌گیر به مقدار 45 سانتی‌متر نفوذ کرده و عدد NSPT ثبت شده است، گشتاوری به بالای میله‌های حفاری اعمال شده و نمونه‌گیر را چرخانده و میزان گشتاور اعمال شده لازم برای این چرخش اندازه‌گیری شده است. این آزمایش اصلاح‌شده، SPT-Torque و یا به اختصار SPT-T نامیده می‌شود. این تحقیق با هدف توسعه دانش و تجربیات موجود بر روی این آزمون صورت پذیرفته است. در این راستا ابزار لازم برای انجام آزمون که شامل مجموعه اعمال گشتاور و مجموعه اندازه‌گیری و ثبت داده‌ها بوده است، در ابتدا ساخته شده و سپس در مطالعات میدانی در ساختگاهی در بندر ماهشهر بکار گرفته شده است که با کسب تجربیاتی نیز همراه بوده است که در این تحقیق به آنها اشاره شده است. در ادامه به ارزیابی دستگاه ساخته شده و امکان‌سنجی انجام این آزمون پرداخته شده است. نتایج ارزیابی‌ها دستگاه ساخته شده را پس از ارائه پیشنهاد چند اصلاح ساده کاملاً مناسب ارزیابی نموده است. انجام این آزمون نیز با توجه به تکرارپذیری نتایج حاصل و تحلیل آماری بر روی داده‌ها و نتایج کاربردی آنها در مسائل شناسایی ساختگاه بخصوص ظرفیت باربری شمع‌ها و محاسبه میزان افزایش ظرفیت باربری با گذشت زمان توصیه شده است.
    Abstract
    This study presents an instrument and a new suggestion in site investigation problems. In this method the conventional split spoon Standard Penetration is supplemented with a measurement of torque after driving. To perform the torque measurement a rod adapter is attached to the top of the drill string and a torque wrench used to rotate the split spoon sampler to obtain the maximum torque. This modified test is named SPT?Torque or SPT?T in simple. To extend the knowledge and experience in this field a special setup is built and a number of tests are performed in a site located in Mahshahr harbor. Some new experiences in these tests are achieved which the details of findings are mentioned in this thesis. Finally the capability of instrument and possibility of performing this procedure in site investigation problems is evaluated. Analysis of the result showed that SPT torque measurement after driving in no way compromises the current standard SPT practice and it’s reliable for direct estimating skin friction and evaluating setup factor for the design of driven pipe piles.