نیازسنجی آموزش مدیران دانشگاهها: مطالعه موردی دانشگاه پیام نور
- رشته تحصیلی
- مدیریت دولتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 51769
- تاریخ دفاع
- ۱۵ مهر ۱۳۸۸
- دانشجو
- اصغر نجفی
- استاد راهنما
- طاهر روشندل اربطانی
- چکیده
- تعیین نیازهای آموزشی اولین و اساسی ترین مرحله از برنامه ریزی آموزشی میباشد. درواقع این مهم، نخستین عامل ا یجاد و تضمین اثربخشی کارکرد نظام آموزش و بهسازی است وچنانچه برنامه ریزی آموزشی جهت مدیران طرح ریزی شود، این پیشنیاز (نیازسنجی آموزشی) از اهمیت فوق العاده برخوردار می شود؛ زیرا که مدیران دربقاء و بالندگی سازمانهایی که در آن مدیریت می کنند، نقش کلیدی و محوری را ایفا می نمایند.با توجه به اهمیت نقش مدیران هدف این پژوهش آن است که ضمن بررسی وضع موجود آموزش مدیران دانشگاه پیام نور با استفاده از الگوی ماتریسهای مهارت، به تشخیص سریع نیازهای آموزشی مدیران برمبنای شناسایی سطح مهارتهای موجود در مقایسه با وضعیت مطلوب پرداخته میشود و سپس نیازهای شناسایی شده بر حسب ضرورت و اهمیت اولویت بندی میگردند. روش تحقیق در این پژوهش، روش توصیفی استنباطی است که با استفاده از ابزار فنون پیمایشی (پرسشنامه) و بر اساس نظرخواهی از جامعه آماری رئیس و یا سرپرست مراکز واحدهای تابعه دانشگاه پیام نور، داده ها جمع آوری و سپس به تجزیه وتحلیل داده ها پرداخته شده است.یافته های تحقیق نشان داده است جامعه آماری مورد نظر از32 مهارت تعیین شده در پرسش نامه، در26 مهارت نیاز آموزشی احساس نمودهاند و نیازهای آنها اولویت بندی شده است.
- Abstract
- The first and most important step in educational planning is to determine the educational needs and priorities. This important step is the first factor that create and ensure the effective functioning and improving of an educational system. Where this planning relates to managers, the prerequisite (i.e. educational assessment) is of vital importance for improving education and training programs that plays key role in a dynamic and effective training organization where managers assume responsibility. Given the central role of education managers, the objective of this study is to investigate the conditions of managers in Payam Noor University, using the “Matrix Skills Model,” through an early diagnosis and identification of educational needs based on level of existing managerial skills in comparison to the desired position and then the appropriate needs and priorities that should be addressed. Method used in this research is descriptive and inferential techniques , using survey (Questionnaire) and based on the collected data( opinions) from the target population in various branches of the Payam Noor University. The last step is the analysis of the aggregated data and a discussion related to the main question and relevant hypothesis. Research findings have shown in the target population that among the overall 32 skills addressed in the questionnaire, we have 26 skills training needs and requirements that their priorities need to be determined.