عنوان پایاننامه
تبین فلسفه تربیتی نهضت عاشورا در سیره و کلام امام حسین (ع) و تحلیل محتوای دروس و فعالیت های تربیتی مدارس بر اساس آن
- رشته تحصیلی
- تاریخ وفلسفه آموزش و پرورش
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 44134;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1492ع
- تاریخ دفاع
- ۳۰ مهر ۱۳۸۸
- دانشجو
- امیر نوری زاده
- استاد راهنما
- شهین ایروانی
- چکیده
- هدف تحقیق حاضر تبیین فلسفه تربیتی نهضت عاشورا در سیره و کلام امام حسین(ع) و تحلیل محتوای دروس و فعالیت های تربیتی مدارس بر اساس آن می باشد. برای نائل شدن به هدف مزبور نخست، با بررسی تاریخی و نظریات اندیشمندان درباره ی نهضت،ابتدا فلسفه ی نهضت و سپس فلسفه ی تربیتی نهضت عاشورا تبیین شده است، فلسفه نهضت عاشورا اصلاح، و احیای ارزش ها می باشد، اصلاح در نهضت عاشورا در دو محور اصلاحات در جنبه اعتقادی – دینی و اصلاحات در جنبه عملی(عینی) است؛ ابعاد تربیتی مربوط به اصلاحات در جنبه اعتقادی – دینی شامل بدعت ستیزی، انحراف ستیزی و حقیقت طلبی می باشد. ابعاد تربیتی مربوط به اصلاحات در جنبه عملی- عینی شامل اصلاح و تربیت فردی، اصلاح و تربیت اجتماعی، اصلاح و تربیت سیاسی و تربیت عرفانی است. در همین راستا از این فلسفه ی تربیتی اهداف، اصول و روش های تربیتی نهضت عاشورا استنتاج شده است. برای شناخت میزان سازگاری محتوای کتب درسی دوره ی متوسطه با فلسفه ی نهضت عاشورا و فلسفه ی تربیتی آن، کتب درسی دوره متوسطه تحلیل محتوا شده است، ابزار تحلیل پرسشنامه معکوس-سازه چک لیست- و واحد تحلیل تحت عنوان" مضمون" می باشد. نتیجه تحلیل محتوای کتب درسی حاکی از آن بود که، نخست، قسمت قابل توجهی از محتوای کتب درسی با مستندات تاریخی نهضت عاشورا مطابقت ندارد؛ دوم اینکه، در محتوای این کتب درسی کمتر به فلسفه تربیتی نهضت عاشورا پرداخته شده است.در بررسی میزان مطابقت فعالیت های تربیتی مدارس شهر قم مربوط به بزرگداشت عاشورا با فلسفه و فلسفه ی تربیتی نهضت عاشورا، اقدام به نظر سنجی از دانش آموزان شهر قم -با پرسشنامه ی محقق ساخته-، بررسی بخشنامه های ارسال شده آموزش و پرورش شهر قم به مدارس، انجام مصاحبه با معاونان، و مربیان پرورشی و بازدید از کانون های آموزش و پرورش شده است. در نظر سنجی میزان شناخت دانش آموزان از فلسفه، فلسفه تربیتی نهضت عاشورا مشخص گردید، که دانش آموزان شناخت کافی ندارند؛ اکثر معاونان، و مربیان پرورشی مدارس و کانون های آموزش پرورش معتقد بودند که در سال های اخیر در تبیین فلسفه، فلسفه تربیتی نهضت عاشورا موفق نبودند. واژگان کلیدی: فلسفه ی عاشورا فلسفه تربیتی نهضت عاشورا، تحلیل محتوای کتاب درسی، فعالیت های تربیتی مدارس، دانش آموز
- Abstract
- Abstract this research explains Ashura movement’s philosophy of education in basis on syreh and speech of Imam Hossein (AS) and content analyze of the textbooks and educational activities of schools according to it. review of historical studies and ideas about the movement shows. The philosophy of Ashura movement includes two purposes the reform and revival of values. Reforms in Ashura movement have two aspects; reform in religious-tenet aspect and reform in practical (objective) aspect. Educational dimensions of reform in religious-tenet aspect include innovation controversy, diversion controversy and indeed politics. Educational dimensions of reform in practical (objective) aspect include individual reform and education, social reform and education, political reform and education and mystical education. In this way, from philosophy of this education; goals, and educational methods of Ashura movement have been derived. to assess adaptation degree of high school textbooks content with philosophy of Ashura movement and its philosophy of education, the content of high school textbooks have been analyzed with reverse questionnaire -check list structural- analysis tool. the unit of analysis is "theme". Analysis results of textbooks content show that, first, significant part of the textbooks content does not conform to historical documentation of Ashura movement; Second, in the content of these textbooks Ashura movement’s philosophy of educational have received less attention. More, to consider adaptation degree of schools educational activities in Qom (Ashura commemoration) with Ashura movement’s philosophy of education, poll conducted from students in Qom with a questionnaire which has designed by researcher, survey circulars that has sent by Qom education district to schools, interviews with deputies and teachers and visiting centers of education. The results show that students do not have enough knowledge; most of practitioners and teachers of schools and center